Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Seminarier våren 2015

Forskning och Praktik

Seminarieverksamheten är öppen och det krävs inte någon föranmälan (om inte annat anges).

Torsdagen den 5 februari kl. 17.00 – 18.30 i sal A1 330

Vi gästas av Bernt Gustavsson, idéhistoriker, som inleder vårens seminarietema Forskning och Praktik.

Kunskapsfilosofi och kunskapens former

Kunskap finns i olika former i olika verksamheter och utbildningar. På seminariet presenteras och diskuteras innebörden av vetenskaplig kunskap och vilken relation den har till olika former av praktisk kunskap, såsom praktisk-produktiv och praktisk klokhet, förbundna med tillverkning eller skapande och att handla klokt i olika situationer.

_____________________________________________________________________________

Onsdagen den 25 mars, kl. 16.00 – 17.30 i sal A1 316  Inställt!

Vi hälsar Lill Langelotz, lektor på Högskolan i Borås, välkommen. I mars 2014 disputerade hon vid GU med avhandlingen Vad gör en skicklig lärare? En studie om kollegial handledning som utvecklingspraktik. 

Aktionsforskning i ljuset av en praktikteori - Practice Architectures

Lill kommer att problematisera och diskutera aktionsforskning i ljuset av en praktikteori - Practice Architectures. Hur kan man förstå de olika praktiker och kunskapsarenor som möts i ett aktionsforskningsprojekt, där forskare (från akademin) och lärare möts för att förstå och förändra lärarnas praktiker? Vad betyder att forska 'med'?
Lill tar i seminariet utgångspunkt i sitt avhandlingsarbete Vad gör en skicklig lärare? Under 2,5 år följde Lill ett arbetslag i deras arbete med kollegialt lärande. Resultatet visar att en kommunikativ skicklighet, förmåga till samarbete och kollegialitet samt demokratiska praktiker utvecklades och möjliggjordes genom handledningen. Under seminariet diskuteras resultatet utifrån ett praktikteoretiskt perspektiv

_____________________________________________________________________________
Onsdagen den 22 april kl. 16.00 – 17.30 i sal A1 316

Att skapa möjligheter för kommunikation och dialog kring förskolans kvalitetsarbetet

Barbro Wilhelmsson förskollärare och förskolechef Christina Werlid från stadsdelen Örgryte/Härlanda samt professor Karin Rönnerman, Göteborgs universitet, IPS

Seminariet inleds med att förskollärare Barbro Wilhelmsson och förskolechef Christina Werlid berättar om hur kvalitetsarbetet i Örgryte/Härlanda är organiserat. Ett arbete som involverar samtlig personal i dialoger om vad som görs och hur det relateras till nationella och lokala styrdokument. De berättar också om lärdomar, vinster och svårigheter med kvalitetsarbetet på stadsdel/enhetsnivå sett ur ett ledning/lärledarperspektiv. Professor Karin Rönnerman har följt några lärgruppsmöten och presenterar en analys utifrån teorin om praktikarkitektur där särskild tonvikt läggs vid hur inblandade praktiker möjliggör och/eller förhindrar en utveckling av dialoger mellan inblandade parter i kvalitetsarbetet.

Wilhelmssons och Werlids presentation

Rönnermans presentation

 _____________________________________________________________________________
Onsdagen den 27 maj kl. 16.00 – 17.30, i sal A1 314

På väg mot systematisk skolutveckling

Gunilla Almgren Bäck specialpedagog / central skolutvecklare
Christer Ferm utvecklingschef
Personal från några av enheterna

Ett utvecklingsarbete i mötet mellan praktik och forskning
där utgångspunkten är de professionellas lärande
med eleven som vägvisare.
Ta del av Mölndals utvecklingsarbete som omfattar tio enheter
4 förskolor och 6 skolor
http://www.skolutvecklingmolndal.net

 

Sidansvarig: Charlotte Arkenback-Sundström|Sidan uppdaterades: 2015-04-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?