Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Seminarium våren 2013

Aktionsforskning ur olika teoretiska perspektiv

Sal: se under respektive semianrium
Tid: 16.00-17.30

Seminarieverksamheten är öppen och det krävs inte någon föranmälan (om inte annat anges).
____________________________________________________
Onsdagen den den 30/1 gästas vi av Claudia Gillberg, fil dr i pedagogik. Claudia är en mycket engagerad aktionsforskare, bl a som styrelseledamot i ALARA, Action Learning and Action Research Association, Brisbane. Vid seminarietillfället presenterar Claudia två bidrag till en ny encyklopedi om aktionsforskning som utkommer 2014. Dessa bidrag handlar om feministiskt participatorisk aktionsforskning samt olika feminismer och på vad sätt de har betydelse för aktionsforskning. Koncept som 'Deltagande' och 'Ömsesidighet' får särskild uppmärksamhet. Av denna anledning kommer Claudia även att gå närmare in på ett av hennes filosofiska ramverk, feministisk pragmatism., som hon menar utgör en givande förståelsemodell för förändrings- och påverkansprojekt. För mer information om Claudia: http://center.hj.se/encell/om-encell/medarbetare/claudia-gillberg.html'

____________________________________________________
Den 27 februari i A1 314, gästas kollegiet av Professor Wilfred Carr som bland annat har skrivit den då banbrytande boken Becoming Critical tillsammans med Professor Steven Kemmis. Under onsdagens föreläsning i kollegiet kommer Carr att prata om följande:
This lecture critically examines how action research has sought to realise its aspiration to be a form of research that can be employed by teachers to develop their educational practice. On the basis of a brief account of the origins and evolution of action research, it will be shown how it has always been assumed that this aspiration can only be legitimately purued by understanding and conducting action research as a form of social scientific research with its own distinctive research methodology. By focusing on the question 'what is practice?' (rather than 'what is research?') It not only becomes clear why this assumption is misguided. It also allows us to anticipate the emergence of a non-methodological form of action research through which its aspiration to contribute to the development of practice can be achieved.
_________________________________________________

Onsdagen den 20 mars i A1 332 presenterar
Malena Olofson Att synliggöra ett elevhälsoteamsarbete

Malena arbetar som specialpedagog i för- och grundskola och studerar på Nordiskt masterprogram i pedagogik med inriktning mot aktionsforskning. Hon är intresserad av specialpedagogiska insatser som har ett skolutvecklande perspektiv med fokus på alla barns och vuxnas lärande och delaktighet.Seminariet ges tillsammans med kollegiet för specialpedagogik
"Ht 2012 fördjupade jag min förståelse av elevhälsoarbete genom att synliggöra två perspektiv i min praktik. Jag använde processkartläggning och -analys för att förmedla skilda synsätt kring elevhälsoteamsarbete då det anses fungerar bra. Jag kommer att berätta om de datainsamlingsverktyg (skapande samtal och processkarta) som jag arbetat fram inom ramen för Pda110 Utvecklingsarbete och forskningsmetod, hur jag analyserat data samt de resultat jag fått fram i kartläggningen."
________________________________________________

Onsdagen den 24 april i A1 316 Transforming educational research(er) and professional practices Lill Langelotz (kollegiets sekreterare och doktorand i pedagogiskt arbete vid IPS) presenterar resultat från en aktionsforskningsstudie tillsammans med ett lärarlag. Lärararna prövade att använda kollegahandledning i arbetslaget som metod för professionellt lärande.

"Under seminariet problematiseras den idealföreställning av (aktions-)forskning som många gånger presenteras i olika studier. Vad innebär delaktighet och hur uppnår man det? Syftet med seminariet är att belysa hur de olika praktikerna (t ex forskarpraktiken, handledningsprakitken, pedagogiska praktiken) hänger samman och påverkar varandra. Jag belyser också hur forskarrollen förhandlades och förändrades under de två och ett halvt år som studien genomfördes."
________________________________________________

Onsdagen den 22 maj A2 316 Professor Emeritus Jan Holmer. berättar om sina erfarenheter av aktionsforskningen och dess förändring över tid.
_________________________________________________

 

Snabbval IPS

Aktionsforskningskollegiet

Ordförande

Anette Olin
Rum: A2 151
Tel: 031-786 2650
Mobiltelefon: 0708-399155
anette.olin@ped.gu.se

Sekreterare

Peter Johannesson
doktorand IPS
peter.johannesson@gu.se 

Christina Löfving
mastersstudent NoMiA                            guslofvc@student.gu.se

 

Kontaktinformation

Aktionsforskningskollegiet

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen A Utsikten, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Sidansvarig: Anette Olin|Sidan uppdaterades: 2013-05-16
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?