Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Seminarier hösten 2005

Under läsåret 05/06 ägnas seminarierna åt temat skolutveckling.

Begreppet skolutveckling kan kopplas till det ökade lokala ansvar som lärare och skolledare erhållit i och med 90-talets reformering av skolan. Men vad menas egentligen? Vilken innebörd läggs i begreppet av lärare och skolledare? Vad menar Skolverket och politikerna? Vad säger forskarna om skolutveckling?

PLATS: Pedagogen, Frölundagatan 118, Mölndal, lokal C2 50
TID: Sista onsdagen i varje månad, kl. 15.00 - 16.30 (om inget annat anges)


1 september kl 15.00-16.30 Obs! lokal D3 01

Viveka Adelswärd, professor vid Linköpings universitet,
Viveka ska tala om "Institutionella samtal" i skolan.
Seminariet arrangeras i samarbete med specialpedagogiska
kollegiet


28 september kl 15.00-16.30 lokal C2 50

Leder kompetensutveckling till skolutveckling - några lärare berättar och reflekterar.
Lärare från Lerums kommun har gått en kurs i skolutveckling genom aktionsforskning, vid Göteborgs universitet.
Anna Mybeck: Hur förbättra elevernas planering och arbete mot målen?
Susanne Lagergren: På vilket sätt påverkas lärsituationen och lärmiljön vid gruppering av elever på olika sätt?


26 oktober kl 15.00-16.30 lokal C2 50

Mats Ekholm, professor vid Karlstads universitet
Mats kommer att tala utifrån det framlagda förslaget Att fånga kunnandet om lärande och undervisning, där tre kompetensnivåer för lärare föreslås och skolans relation till forskning diskuteras.
Seminariet arrangeras i samarbete med specialpedagogiska kollegiet


10 november kl 15.15-16.30 lokal C3 58

Professor Stephen Kemmis, Charles Sturt University, Wagga Wagga, Australien
'Staying Critical: Reflections on action research, domestication and critique'.
"In this presentation, I would like to reflect on the development of action research over the last 25 years, in relation to my aspiration to develop a form of participatory action research that would promote transformation of the work of schools and communities"
Papers:
Knowing practice: Searching for saliencesParticipatory action research and the public sphere
Önskas tillgång till de OH-bilder som presenterades vid seminarierna, kontakta Karin Rönnerman eller Anette Olin.


23 november kl 15.00-16.30 lokal C2 50

Karin Rönnerman & Elisabeth Hesslefors Arktoft från Göteborgs universitet, tillsammans med några lärarstuderande.

Skolutveckling i lärarutbildningen.
Karin och Elisabeth leder ett nytt projekt inom ramen för det allmänna utbildningsområdet i lärarutbildningen. Inom kurs LAU 300 ska lärarstuderande tillsammans med sina lokala lärarutbildare initiera och följa ett eget skolutvecklingsprojekt genom aktionsforskning.


Mer information

Aktionsforskningskollegiet

Ordförande

Anette Olin
Rum: A2 151
Tel: 031-786 2650
Mobiltelefon: 0708-399155
anette.olin@ped.gu.se

Sekreterare

Peter Johannesson
doktorand IPS
peter.johannesson@gu.se 

Christina Löfving
mastersstudent NoMiA                            guslofvc@student.gu.se

 

Kontaktinformation

Aktionsforskningskollegiet

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen A Utsikten, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Sidansvarig: Anette Olin|Sidan uppdaterades: 2008-12-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?