Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Aktionsforskning och hållbarhet - förändringskraft, tillit, ansvar

Våren 2019 påbörjar vi ett seminarietema kring aktionsforskning och hållbarhet. Inbjudna föreläsare kommer att behandla frågor som handlar om till exempel tillit, förändringskraft och ansvar. Mer information om träffarna kommer inom kort.

Seminarieverksamheten är öppen och det krävs inte någon föranmälan (om inte annat anges).

27 februari, 16.00 - 17.30 i sal A1 334

Kollegiet gästas av personal från förskolorna Skinnemo i Trollhättan och Skogslyckan i Uddevalla.

Aktionsforskning – Ett verktyg för det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan.

Vi visar hur avdelningen Kottarna på ett enkelt sätt arbetar med det systematiska kvalitetsarbetet och pedagogisk dokumentation genom aktionsforskning. Ett reflekterande och analyserande arbetssätt för att utveckla, synliggöra och stärka förskolans kvalitet, barns lärande och personalens kompetens. Arbetssättet ger oss en hållbar verksamhetsutveckling med glädje, tillit och gemensamt kunskapande.

Presenterar gör Eva Skogsberg (barnskötare), Gitte Sandblom (förskollärare) och Josefine Jagefeldt (förskollärare), Trollhättan

Hur håller vi aktionsforskningen levande i hela vår verksamhet?

I 8 år har vi bedrivit aktionsforskning på Skogslyckans förskola. Vilka framgångsfaktorer har vi sett och vilka utmaningar står vi inför? Ni får även ta del av genomförda projekt från verksamheten.

Rebecca Westin Fredriksson (förskolechef), Frida Andersson, Josefine Jansson och Ida Sundbom, Uddevalla

27 mars, 16.00 - 17.30 i sal A1 334

Ulrika Bergmark och Kristina Hanson från Piteå kommun presenterar.

Samverkande och hållbara strategier för forskning och utveckling genom aktionsforskning

I seminariet diskuteras aktionsforskningens möjligheter och utmaningar i samverkan mellan skola-akademi, lärare-forskare. Utifrån aktionsforskningsprojekt i Piteå kommun, presenterar vi tankar om vilken betydelse tillit och ömsesidighet kan ha för såväl forskning som utveckling i förskola och skola.


Ulrika Bergmark är biträdande professor och docent i pedagogik vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande vid Luleå tekniska universitet. Just nu arbetar hon som skolforskare vid Piteå kommun, där hon samverkar med skolledare och lärare med uppdraget om att uppfylla skollagens krav om en förskola och skola på vetenskaplig grund och utifrån beprövad erfarenhet. En central del av detta arbete utgörs av aktionsforskningsprojekt. Ulrikas forskningsintressen berör samverkan skola-akademi, skolutveckling, lärares professionsutveckling, elevers delaktighet och inflytande i undervisningen samt hälsofrämjande arbete. Hon har bedrivit forskning i förskola och skola samt högre utbildning.

Kristina Hansson är vetenskaplig ledare och lektor i pedagogiskt arbete vid Piteå kommuns Utbildningsförvaltning. Kristina är också knuten till Umeå universitet och forskargruppen inom Institutionen för estetiska ämnen. Forskningsintresse utgår från frågor kring styrningen av skolans utveckling, läraryrkets kunskapsbildning, hur forskning och utveckling kan integreras i lärares arbete samt glappet mellan teori, policy och förändring i praktiken.

24 april, 16.00 - 17.30 i sal A1 334

Raija Törnroos presenterar sin masteruppsats ifrån NoMia samt ett bokkapitel baserat på samma undersökning som skrivits och presenteras ihop med Anette Olin. 

Aktionsforskning som ögonöppnare inför långsiktig utveckling

Den redovisade masteruppsatsen i NoMia är en studie av hur ett arbetslag involveras i att utveckla skolans pedagogiska profil, freinetpedagogiken, i sin verksamhet. De efterföljande samtalen bidrar till att få syn på olika sidor av freinetpedagogik som inte annars hade upptäckts. Aktionsforskning ger i studien möjligheten att distansera sig så att blicken lyfts från inifrånperspektiv till utifrånperspektiv. Ett viktigt bidrag för ett hållbart utvecklingsarbete i skolan.

Masteruppsatsen föregicks av en delstudie som riktades mot den egna verksamheten i klassrummet, även det i syfte att utveckla freinetpedagogiskt arbetssätt. Studien har beskrivits i det bokkapitel som publicerats i ”Undersöka och utveckla undervisning”. Bidraget till seminariet är att redogöra för resultaten i denna studie samt att beskriva tillblivelsen av denna antologi. Boken har vänt på ordningen mellan pedagogens och experternas utsagor. 

Sidansvarig: Anette Olin|Sidan uppdaterades: 2019-01-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?