Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Variationer av praktiknära forskning i aktionsforskning

Våren 2018 påbörjar Aktionsforskningskollegiet sitt seminarietema Variationer av praktiknära forskning i aktionsforskning. Inbjudna föreläsare kommer att belysa och ge exempel på olika perspektiv på praktiknära forskning som bedrivs inom olika forskningsmiljöer på Pedagogen. Det första tillfället i januari behandlar föregående termins tema. Seminarieverksamheten är öppen och det krävs inte någon föranmälan (om inte annat anges). 

Onsdag 31 januari, kl. 16:00 - 17.30 i sal A1 330

Kollegiet gästas av Charlotte Arkenback-Sundström, som arbetar som speciallärare, specialpedagog och kursutvecklare inom vuxenutbildningen på Eductus. Charlotte undervisar även sfi-elever med kort utbildningsbakgrund i matematik på grundläggande nivå.

Uppgift: Ta reda på hur många kvadrater det finns på ett schackbräde. - Men vad gör man när eleverna inte ser var bilden på schackbrädet börjar och slutar?

Schackbrädet är en klassisk problemuppgift i matematik som förekommer både i grundskolan och på gymnasiet. Men vad gör man som lärare när det visar sig att eleverna inte ser var schackbrädets rutor börjar och slutar? När begreppet "rita" inte har någon innebörd, när de inte behärskar att dra raka linjer eller uppfattar att det är någon skillnad mellan ett stående och ett liggande A4?
Insikten om att det inte är självklart att jag och mina elever uppfattar och tolkar två- och tredimensionella bilder på samma sätt ledde fram till ett aktionsforskningsprojekt i form av en orienteringskurs som genomfördes med en grupp sfi-elever med kort utbildningsbakgrund våren 2017.

Från förskola till gymnasium möter elever i den svenska skolan ämnen som språk, matematik, bild, slöjd, teknik och no vilka möjliggör utvecklingen av spatialt tänkande och spatiala färdigheter. Färdigheter som man som vuxen ofta betraktar som självklara och inte ser som någon specifik kunskap. Det är dock inte självklart att nyanlända elever har en liknande utbildningsbakgrund eller har tillägnat sig motsvarande spatiala kunskaper och erfarenheter. Så hur kan man utforma undervisningen så att alla elever får möjlighet att utveckla dessa kunskaper och färdigheter genom sin utbildning?

Aktionsforskningsprojektet syftade dels till att väva samman bild (centralperspektiv), teknik och språk med det centrala innehållet i de nationella delkurserna i matematik på grundläggande nivå. Dels till att skapa en lärandemiljö som gynnar utvecklingen av spatialt tänkande, spatiala färdigheter och litteracitet. Kunskaper och färdigheter som även är betydelsefulla i arbetslivet, exempelvis inom detaljhandeln (Arkenback-Sundström, 2017), transportbranschen och byggindustrin.

På seminariet kommer Charlotte att presentera projektet, reflektera över dess resultat och tillsammans med åhörarna diskutera fortsatt utvecklingsarbete.

Onsdag 21 februari, kl.16:00 -17:30 i sal A1 330

Kollegiet gästas av professor Ulf Blossing (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS)

Partssamarbete med aktionsforskning för att förbättra skolledares ledarhandlingar

Under åren 2014 till 2017 pågick ett partssamarbete med skolledare i Lerum för att stärka deras ledarhandlingar och därigenom skolornas förbättringskapacitet. Partssamarbetet designades med aktionsforskning som grund. Professor Ulf Blossing berättar om hur partssamarbetet växte fram och vad som utgjorde de kritiska situationerna samt hur de kan förstås i ett praktikteoretiskt perspektiv.

Onsdag 21 mars, kl. 16:00 - 17:30 i sal A1 334

Kollegiet gästas av Annika Åkerblom, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) och Anne Harju, Malmö universitet.

Nya öppningar för förskolepedagogik i en föränderilg och rörlig värld

Projektet är treårigt, finansieras av skolforskningsinstitutet och är ett samarbete mellan forskare från Göteborgs Universitet (Annika Åkerblom), Malmö Universitet (Anne Harju och Birgitta Nordén) och Universitetet i Lund (Helen Avery).

Annika Åkerblom och Anne Harju kommer att berätta om aktionsforskningsprojektet som bedrivits i Malmö under ett år, men också vad involveringen i projektet på sikt kan komma att innebära för förskollärarstudenter på IPKL.

Onsdag 23 maj, kl. 16:00 - 17:30 i sal A1 338

Kollegiet gästas av Angelika Kullberg, Joakim Magnusson, Lena Knutsson, Jan Landström, & Ann-Marie von Otter (Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, IDPP)

Learning study i lärarutbildningen

I ett forsknings- och utvecklingsprojekt har learning study använts i lärarutbildningen inom två kurser i matematik och NO. Syftet är att utveckla studenternas förmåga att planera och genomföra undervisning. Data har samlats in för att kunna studera studenternas lärande. Tentativa resultat om vad de lärde sig kommer att presenteras.

 

Sidansvarig: Anette Olin|Sidan uppdaterades: 2017-12-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://ips.gu.se/forskning/kollegier/aktionsforskningskollegiet/seminarier/seminarier-varen-2018/
Utskriftsdatum: 2018-07-19