Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Aktionsforskning och hållbarhet - förändringskraft, tillit, ansvar

Hösten 2019 fortsätter seminarietemat kring aktionsforskning och hållbarhet. Inbjudna föreläsare kommer att behandla frågor som handlar om till exempel tillit, förändringskraft och ansvar. Mer information om träffarna kommer inom kort.

Seminarieverksamheten är öppen och det krävs inte någon föranmälan (om inte annat anges).

18 september, 16.00 - 17.30

Kollegiet gästas av Christina Löfvning och Susanne Gustavsson. 

Hållbara processer i en skolas förbättringsarbete. Hur lärare, mellanledare, handledare och utbildare kan samverka och lära av varandra.

En presentation som tar sin utgångspunkt i ett handlednings- och utbildningsuppdrag i samband med en gymnasieskolas förbättringsarbete, även beskrivet i en antologi som ges ut i höst. Presentationen belyser dels möjligheter och utmaningar i ett undervisningsnära förbättringsarbete, dels våra slutsatser om vad som kan underlätta och hindra ett framgångsrikt förbättringsarbete. Vi belyser dessutom frågan om vilket resultat eller vilka effekter som har synliggjorts med dessa insatser.

23 oktober, 16.00 - 17.30

Annica Nyman Alm och Mette Liljenberg presenterar.

Att samverka i samverkan

Hur kan vi fördjupa kunskapen om samverkansprocesser med fokus på ömsesidig samverkan för gemensamt lärande? Vår utgångspunkt för presentationen är den samverkansprocess som vi varit involverade i tillsammans med en fristående skolkoncern med flera gymnasieskolor i södra och mellersta Sverige. Samverkansprocessen påbörjades år 2011 och pågår fortfarande. I processen har vi gemensamt planerat och genomfört utbildningar för olika målgrupper inom koncernens gymnasieskolor. Utgångspunkten har varit de förbättringsbehov som vi tillsammans identifierat under pågående samverkansprocess. Från skolkoncernens sida har samverkansprocessen varit ett led i att skapa ett långsiktigt förbättringsarbete utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Vår ingång har varit att bidra med forskningsbaserad kunskap om skolförbättring samt fungera som kritiska vänner i samtal med medarbetare på alla nivåer inom verksamheten. Vår ambition har också varit att fördjupa vår kunskap om hur vi kan genomföra och stödja ömsesidiga samverkansprocesser mellan skola och universitet.

Mette Liljenberg är lektor i pedagogik vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. Hennes forskningsområde innefattar skolans ledarskap, organisation och förbättringsarbete.

Annica Nyman Alm är adjunkt i pedagogik och studierektor för samverkansuppdrag vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. Annica arbetar inom Rektorsutbildningen och i samverkansuppdrag med olika skolhuvudmän.
 

27 november, 16.00 - 17.30

Karin Rönnerman avslutar höstens seminarier.

Praktiknära forskning – en framåtsyftande tillbakablick

 

Sidansvarig: Anette Olin|Sidan uppdaterades: 2019-06-26
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?