Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Variationer av praktiknära forskning i aktionsforskning

Hösten 2018 fortsätter Aktionsforskningskollegiet sitt seminarietema Variationer av praktiknära forskning i aktionsforskning. Inbjudna föreläsare kommer att belysa och ge exempel på olika perspektiv på praktiknära forskning som bedrivs inom olika forskningsmiljöer på Pedagogen.

Seminarieverksamheten är öppen och det krävs inte någon föranmälan (om inte annat anges).

26 september, 16.00-17.30 i sal A1 314

Höstens träffar inleds med en föreläsning av Karin Rönnerman och Anette Olin (IPS).

15 års arbete med aktionsforskning i utbildning och forskning – var är vi?

Karin Rönnerman och Anette Olin har arbetat tillsammans med aktionsforskning under 15 år. Det började med utvecklandet av en kurs för kvalitetsarbete i förskolan och fortsatte med utveckling av ett nordiskt masterprogram i pedagogik med inriktning med aktionsforskning. Däremellan har de varit aktiva med att bygga upp ett Nordiskt nätverk för aktionsforskning, genomfört tio konferenser gemensamt med Universitet i Tromsø, till vilken lärare, ledare och forskare bjuds in. Forskningen har i första hand genomförts tillsammans med lärare och kommuner inom ramen för vad som betecknas som praktiknära forskning. Karin har utvecklat kunskaper kring mellanledande praktiker, en roll av pedagogiskt ledarskap som genereras från att ha deltagit i aktionsforskning. Anette har utvecklat en koppling till didaktik genom att hitta former för hur forskare och lärare tillsammans kan skriva och ge respons på undervisning i skolan.

24 oktober, 16.00-17.30 i sal A1 314

NoMia-studenterna Helene Svärd och Susanne Killman presenterar sina masterarbeten. 

Aktionsforskning för en verksamhetsidé - praktikgemenskap på förskolan

Helene Svärd kommer beskriva sina erfarenheter av att bedriva ett utvecklingsarbete på en förskola. Utvecklingsarbetets innehåll ligger till grund för hennes masteruppsats ”Aktionsforskning för en verksamhetsidé-praktikgemenskap på förskolan”. Syftet med utvecklingsarbetet har varit att skapa tillfällen för pedagoger att samtala om teorier, forskning och det egna arbetet för att utveckla kunskap och samhörighet på förskolan. Aktionerna har dels använts för att driva utvecklingsarbetet framåt och dels för att studera hur tillhörighet söks av pedagogerna i samtalen, men också hur en praktikgemenskap i dessa sammanhang kan se ut och vad som kännetecknar bildandet av en sådan. Aktionerna har analyseras mot Wengers (1998) sociala lärande teori och begreppet praktikgemenskaper.

Återerövra värden, en aktionsforskningsstudie banar väg för skolans frirum

Studiens intresse riktas mot att utforska om det på en Freinetinspirerad skola, Björksskolan finns ett intresse för att utforska frirummet. Aktionsforskningsstudien utforskar ett möjligt frirum för både lärare och elever.

12 december, 16.00-17.30 i sal A1 314

Kollegiet gästas av Charlotte Arkenback Sundström, universitetsadjunkt och doktorand inom tillämpad IT på Göteborgs universitet

Möjligheter, utmaningar och begränsningar med smartphone som undervisnings- och lärandeverktyg på SFI.

Den teknologiska utvecklingen och tillgången till internet innebär att många yrkesbranscher investerar i mobil digital teknik och digitala system, exempelvis kassa-, rapport- och bokningssystem, för att effektivisera verksamheten. För yrkesgrupper inom exempelvis servicesektorn, som är en viktig arbetsmarknad för många SFI-elever, medför denna utveckling bland annat att smartphones och surfplattor introduceras som arbetsredskap för att dokumentera, söka, producera, kontrollera och kommunicera information. I interaktiva digitaliserade yrkespraktiker, t.ex. kassan på en restaurang, vårdcentral eller i en butik, behöver de anställda behärska digitala och analoga samtal som sker i ett växelvis flöde. Samtidigt visar studier att möjligheterna att utveckla dessa ”digitala yrkeskompetenser” genom arbete eller arbetsplatsförlagt lärande är begränsad. Datorkunskaper och färdigheter att använda mobil digital teknik betraktas som allmänkompetens och introduktionen på arbetsplatsen och i yrket fokuseras ofta på traditionella yrkeskunskaper och färdigheter.
Digitaliseringen inom serviceyrken väcker därför frågeställningar kring digitaliseringen i Komvux och vad som gör elever till aktiva deltagare i digitaliserade yrkespraktiker. I seminariet presenterar Charlotte Arkenback-Sundström ett pågående aktionsforskningsprojekt på SFI som genomförs i samarbete med lärare och elever på studieväg 1 (elever med kort utbildningsbakgrund). Projektet, som är en del av ett avhandlingsprojekt, syftar till att undersöka möjligheter, begränsningar och utmaningar med smartphones och surfplattor som undervisnings- och lärandeverktyg.

 

Sidansvarig: Anette Olin|Sidan uppdaterades: 2018-08-27
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?