Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Aktionsforskning - I skolutveckling och kvalitetsarbete

Seminarieverksamheten är öppen och det krävs inte någon föranmälan (om inte annat anges).

Torsdag 8 september, kl. 15 – 16.30
i sal AK 2 135

Kollegiet för yrkeskunnande och Aktionsforskningskollegiet bjuder in till ett seminarium med PhD Sarojni Choy från Griffith University.
Efter seminariet bjuder vi något att äta i personalrummet på tredje våningen
Anmälan krävs ingela.andersson@gu.se


Improving VET Practice: A Critical Participatory Action Research Approach

Assoc. Prof. Sarojni Choy [Griffith University]
Vocational Education and Training practitioners need to constantly appraise their practices to provide high-quality education and training to diverse learner groups to meet emerging skill needs for the new economy. I present a case example of critical participatory action research (CPAR), applied as a work integrated framework, to enhance VET educator practices in a public provider based in South East Queensland. The framework is premised on establishing a sustainable approach to VET educator development, with overarching considerations of engagement and empowerment, contextualisation, resources, leadership and sustainability.

Participant educators (27) from two TAFE Queensland regions self-selected CPAR projects that were embedded and embodied within their areas of practice. In consultation with their teams, the participants identified and prioritised areas for attention. Being thus involved gave them a sense of ownership in the design and implementation of strategies to improve practice. Using a collaborative community-based learning approach they applied the CPAR framework to address issues at their practice sites. This presentation will illustrate examples of the CPAR projects and their outcomes to demonstrate how the CPAR framework was applied, its merits, and its limitations. It will also suggest a framework that can be considered by VET providers to improve teaching practice.

Onsdag 21 september, kl. 16.00 - 17.30 i sal A1 338

Kollegiet gästas av Barbro Wilhelmsson, förskollärare Örgryte Härlanda och Karin Rönnerman professor vid IPS

Vad är det som sker i det som synes ske? Kvalitetsarbete genom aktionsforskning i förskolan

Vid seminariet beskriver Barbro det systematiska kvalitetsarbetet som inbegriper samtliga personal i förskolan i stadsdelen Örgryte Härlanda. Här framkommer hur personalen regelbundet träffas för kollegialt lärande under ledning av en lärledare (mellanledare) samt hur detta arbete planeras gemensamt av samtliga lärledare (mellanledare i ett annat kollegialt sammanhang. Karin gör därefter en analys utifrån teorin om praktikarkitekturer för att belysa vad som möjliggör och begränsar det arbete som pågår. I den analysen blir förutsättningar och villkor för det kollegiala lärandet centralt och lyfts fram som väsentliga delar för stadsdelens framgång med kvalitetsarbetet. Därutöver tydliggörs aktionsforskningens kraft i att generera kompetenser för mellanledarskap.

Onsdag 5 oktober, kl 16.00 - 17.30 i sal AK 2136

Kollegiet gästas av Torbjørn Lund och Eli Moksnes Furu från UiT Norges arktiske universitet

Mellanledares roll som "översättare" i och mellan skolor

Mellomledere forflytter seg mellom ulike kontekster i arbeidet sitt. I vårt innlegg ser vi hvordan translasjonsteori kan anvendes for å forstå mellomlederes rolle som translatører i skoler og mellom skoler.
 

Onsdag 23 november, kl 16.00 - 17.30 i sal A1 338

Kollegiet gästas av Birna Svanbjörnsdóttir, Lektor vid lärarutbildningen på Universitet i Akureyri, Island, www.unak.is
Gästforskare på Institutionen för pedagogik och specialpedagogik hösten 2016

Birna undervisar både på B.Ed. nivå och MA nivå i den 5 åriga lärarutbildningen på Island. Hennes inrikting är huvudsakligen på skolutveckling, ledarskap, professionell lärmiljö och kollegialt lärande för att möta elevers olika behov, aktions forskning och mentoring för nya
lärare.
I seminariet kommer Birna att presentera hur aktionsforskning kan utföras på olika sätt och både kan ge inblick i och förståelse för skolutveckling och kvalitetsarbete samt påverka och utveckla en skolas verksamhet genom bland annat planering, reflektioner och samarbete i praktiken.


En praktisk och delaktig aktionsforskning fokuserad på utveckling av en ny grundskola på Island

I föredraget kommer jag att presentera och diskutera hur jag genomförde en praktisk aktionsforskningsstudie som pågick under 3 ½ år i en nystartad grundskola i Island.
Som ”critical friend” med skolledarna på skolan hade jag som mål att stödja och utveckla ledarskap i praktiken. Jag reflekterade med dem på ett konstruktivt och kritiskt sätt i gemensamma möten om mål och handlingar och en årlig handlingsplan förbereddes och reviderades regelbundet. Vi läste litteratur i studiecirklar för att utveckla gemensam förståelse av begrepp, kriterier och påstående i frågeformulär och ”matriser”.
Jag hade hade också en roll som utvärderare när jag deltog, observerade och dokumentarade i praktiken, både i klassrummen och koridorer, intervjuvade lärare, skolledare, annan personal, elever och föräldrar. För att utvärdera andvände jag dessutom data, både från skolans verksamhet och från extern utvärdering.
De olika rollerna krävde lojalitet och respekt för att bygga upp trovärdighet och förtroende.

 

 

 

Sidansvarig: Anette Olin|Sidan uppdaterades: 2016-10-14
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?