Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Seminarier hösten 2014

Aktionsforskningsprojekt i olika sammanhang

 


24/9, kl 16-17.30, lokal A1 311

Förskollärare, handledare och ledare från Varbergs kommun tillsammans med forskarna Anette Olin & Monica Nyvaller från IPS berättar om sitt samarbete:

Att arbeta i partnerskap mellan förskola och universitet – hur kan samarbetet se ut och vad får man ut av det?

Långvarigt partnerskap med olika samarbetsformer mellan universitet och (för-)skola ses som en garant för att god utveckling av praktiken ska ske. Men det är inte givet hur ett sådant partnerskap byggs upp eller hur det gör skillnad. I Varbergs kommun har man alltsedan 2007 strävat efter att utveckla det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan genom aktionsforskning. I samarbete med aktionsforskare vid IPS har olika insatser planerats och genomförts: kurs i aktionsforskning, forskningscirklar i (hand-)ledarskap, seminarier om handledning och pedagogiskt ledarskap samt två aktionsforskningsprojekt. Vid seminariet kommer olika deltagare i samarbetet att berätta ur sina perspektiv, vad de ser som viktiga aspekter och vad som gjort skillnad hittills.
 


22/10, kl 16-17.30, lokal A1 311

Førsteamanuensis Torbjørn Lund från Tromsø universitet i Norge berättar om ett långvarigt samarbete i och med Harstad kommun i Nord Norge:

Hvordan kan samspill mellom skoler være et bidrag til skoleutvikling?

Siden den siste læreplanreformen i Norge i 2006 har det kommet flere mindre nasjonale reformer som er initiert på bakgrunn av utfordringer norsk skole har i dag. Flere av disse anbefaler nettverk mellom skoler som løsning på implementering av de nye ideene. I Harstad kommune i Nord Norge har samtlige skoler deltatt i Lærende nettverk siden 2009. Nettverket anvender dialogkonferanser som nettverkets møtearena og har som grunnleggende antagelse at ideer kan utvikles og spres på denne møteplassen. I innlegget er fokus på etablering og anvendelse av dialogkonferanser som nettverkets møteplass samt en empirisk undersøkelse av hvordan ideene som utvikles mellom skoler finner veien til klasserommet . Begrep fra translasjonsteorien brukes for å forstå hvordan ideer reiser mellom nettverkets arena og klasserommets praksis.


10/12, kl 15.30-17.30 (obs! annan starttid!), lokal AK2 139

Fem doktorander redogör för sina aktionsforskningsprojekt:

Jag heter Caroline Eriksson och arbetar som universitetsadjunkt och licentiand på högskolan i Halmstad. Min studie handlar om att utveckla undervisning av tal i bråkform genom att lärare från olika stadier planerar och reflekterar över undervisning tillsammans. Studiens ansats är aktionsforskning.

Jag heter Martin Göthberg och arbetar som lärare i svenska och teater på gymnasiet, vilket återspeglas i min lic.studie inom litteraturdidaktik. Aktionsforskning bekantar jag mig med genom ett utvecklingsarbete där tre kollegor och jag lanserar den egna skolans nya kulturprofil. Hur lanseringen tas emot av målgruppen, åk 9-elever i närområdet, undersöks mot en fond av de estetiska ämnens ställning på skolan.

Jag heter Britt-Marie Halvorsen och arbetar som textillärare i en kommunal F-6 skola utanför Stockholm. Den här aktionsforskningsstudien sker i min egen undervisningspraktik och syftar till att förbättra dokumentationen kring elevernas arbetsprocesser. Mitt intresse ligger här i att synliggöra lärandet i slöjdundervisningen, både ur ett lärar- och elevperspektiv.

Jag heter Anna Fabri och arbetar som universitetsadjunkt på Institutionen för Idrottsvetenskap vid Malmö högskola. Jag studerar den mötespraktik som jag själv är en del av tillsammans med en grupp Samhälls- och hälsokommunikatörer vid Länsstyrelsen i Skåne . I projektet, som har en aktionsforskningsansats, prövar vi att implementera olika former av fysisk aktivitet inom den hälsoinformation som nyanlända flyktingar i Skåne deltar i.

Mitt namn är Johan Boström. Jag arbetar med teknikens didaktik inom lärarutbildningen på Linnéuniversitetet, Jag är även licentiand inom teknikens didaktik på Linköpings Universitet. Mitt forskningsintresse handlar om teknikens didaktik i förskolan med ett särskilt fokus på genusfrågor. Eftersom jag inte har haft tillfälle att träffa förskollärarna än har min medverkan i denna kurs istället handlat om att förändra undervisningen för hållbar utveckling på en 6-9 skola.
 

 

Snabbval IPS

Aktionsforskningskollegiet

Ordförande

Anette Olin
Rum: A2 151
Tel: 031-786 2650
Mobiltelefon: 0708-399155
anette.olin@ped.gu.se

Sekreterare

Peter Johannesson
doktorand IPS
peter.johannesson@gu.se 

Christina Löfving
mastersstudent NoMiA                            guslofvc@student.gu.se

 

Kontaktinformation

Aktionsforskningskollegiet

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen A Utsikten, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Sidansvarig: Anette Olin|Sidan uppdaterades: 2014-11-20
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?