Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Seminarier hösten 2011

Höstens seminarier fokuserar lärare som forskar i egen praktik. Lärarna i höstens seminarieserie arbetar alla inom högre utbildning såväl i Sverige som i Finland. Det de har gemensamt är nyfikenheten och viljan att förändra och förstå den egna praktiken.

Seminarieverksamheten är öppen och det krävs inte någon föranmälan (om inte annat anges). VÄLKOMNA!


Onsdagen den 28 september kl 16.00 - 17.30 (AK2 140)

Richard Baldwin arbetar som lärarutbildare i engelska på Högskolan i Borås. Som kursansvarig har han arbetat med förändringen av kursplaner etc. relaterade till Bolognaprocessen. Han bedriver praxisorienterad forskning och här fokuseras lärarens förändrade roll i och med forskningen.

My presentation describes the changes in the focus of my research; from a vague intention to investigate the learning benefits of organizing student learning around learning outcomes to a more critical approach investigating the influence of the implementation of student learning outcomes on a learning culture. The presentation outlines my own learning and understanding of the research process and learning culture; from a technical rational approach of trying to “prove” that improvements in student learning had occurred, to a second stage of trying to open up the research process to other stakeholders and then to an understanding of why this “democratisation “ process had only a limited success. The final research stage involves a more critical understanding of the introduction of student learning outcomes when put into the context of the complexities of the local (and global) learning culture. During the research I have developed a better understanding of the learning culture, a more critical understanding of curriculum control and educational change, as well as a greater understanding of the perspective of “the other”.
__________________________________________________________________________________
Onsdagen den 26 oktober kl 16.30- 18.00 (AK2 140)

Christer Wede, adjunkt på Högskolan i Borås, presenterar en modell över elevinflytande. Aktionsforskningen har bedrivits i ett arbetslag och här beskrivs processen som leder fram till ett användbart verktyg för både lärare och elever.

Jag har använt aktionsforskning som förståelsegrund för ett tidigare förändrings- och utvecklingsarbete där jag främst förlitat mig på McNiff & Whitehead. Förändringsarbetet - som genomförts i ett arbetslag - har utgått från ett intresse för elevers inflytande över sitt eget lärande och resulterat i en elevanalysmodell. Hur modellen växt fram, hur den kan användas samt vilka behov som legat till grund för insatserna beskrivs under seminariet.
__________________________________________________________________________________
Onsdagen den 30 november kl 16.00- 17.30 (AK2 140)

Årets sista seminarium påbörjas och avslutas med ett gemensamt mingel (vi fikar från kl 15.30 utanför salen)! Om du önskar delta i fikaminglet skicka ett mail till lill.langelotz@hb.se

Reetta Niemi, lärarutbildare i Helsingfors, presenterar erfarenheter och resultat från två studier där hon varit ’lärarforskare’ dels i grundskolan och dels i lärarutbildningen. Reetta kommer främst att fokusera etiska dilemman i aktionsforskningsstudier.

In my presentation, based on two empirical studies and a review on the methodological discussion on narrative research, I will discuss how participative pedagogy was brought into practice with 5th and 6th graders and 1st and 2nd graders. I will also discuss how teaching methods were evaluated and created through different narratives. I will also discuss about the practical and ethical problems I have faced in two action research studies I have completed. The first data (doctoral study) is based on an action research study of developing participative pedagogy and teaching methods in health education in a primary school in Finland. The data included narratives of lived pedagogy by a teacher, pupils, and parents. It was gathered between April 2006 and May 2007 and analysed by using narrative methods. A total of 25 pupils and 19 parents participated in the research. The second data (post-doctoral study) is based on an action research study of developing participative pedagogy and teaching methods in a co-operation with teacher students in a teacher training school. The data included narratives of 8 teacher students and a teacher-supervisor-researcher. It was gathered between September 2010 and May 2011.
_____________________________________________________

Snabbval IPS

Aktionsforskningskollegiet

Ordförande

Anette Olin
Rum: A2 151
Tel: 031-786 2650
Mobiltelefon: 0708-399155
anette.olin@ped.gu.se

Sekreterare

Peter Johannesson
doktorand IPS
peter.johannesson@gu.se 

Christina Löfving
mastersstudent NoMiA                            guslofvc@student.gu.se

 

Kontaktinformation

Aktionsforskningskollegiet

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen A Utsikten, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Sidansvarig: Anette Olin|Sidan uppdaterades: 2012-11-30
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?