Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Seminarier hösten 2008

Under 2008 ägnas seminarierna åt temat praxis.

Begreppet praxis implicerar att praktiken genomförs och förbättras genom värdebaserat handlande. Men hur åstadkommer man det? Hur värderas utvecklingsarbete? Av vem värderas det? Hur får man kloka tankar som uppstår i diskussioner att realiseras i verksamheten? Vilken betydelse har eventuell handledning för det som sker i klassrummet?

PLATS: Pedagogen A Utsikten ("Sociala huset"),Västra Hamngatan 25, Göteborg
TID: Sista onsdagen i varje månad, kl. 15.00 - 16.30 (om inget annat anges)

 


4 september 2008, OBS! 13.00-15.00, lokal A1 311

I samarbete med ämnesdidaktiska kollegiet samt PoP-kollegiet (Pedagogik och Politik)

Ian Hardy
School of Education, Charles Sturt University, Wagga, Wagga, Australia


Teacher professional development policy & practice in Australia: A case of competing priorities

This presentation will provide a broad overview of the way in which professional development is currently understood in policy terms in Australia. It will also outline how professional development is enacted by teachers, and the way in which these practices are influenced by the policy context in which they are enacted. In both policy and practice, professional development is currently understood as a product of competing priorities between external influences and the teaching profession.

Läsunderlag
 


24 september 2008, 15.00-16.30, lokal AK2 137

Ann-Christine Wennergren, lektor vid högskolan i Halmstad & Lotta Fröjd, lärare i grundskolan


Redskap för skolutveckling - genom aktionslärande


Ann-Christine och Lotta har arbetat tillsammans med verksamhetsutveckling där olika redskap använts för att bedriva skolutveckling. Att ingå i aktionslärande handlar om att äga processen och sin utvecklingsfråga.
 


Tisdagen den 21 oktober 2008, 15.00-16.30. lokal AK2 137

Karin Rönnerman, docent vid IPD


Medvetet Kvalitetsarbete –
en uppföljning av kursen Q i förskolan och dess inverkan på förskollärares handlingar i praktiken

Vid en uppföljning besvarade 74 förskollärare som deltagit i Q-kurserna en enkät. Resultaten visade att 80 % av förskollärarna fortsatt att använda aktionsforskning i förskolan. I resultatet framkom att verktygen och den systematik aktionsforskning innebär är av avgörande betydelse för en fortsättning i praktiken. Förskollärarna hittade former och strategier för ett fortsatt arbete. Det visade sig att förskollärarna fått ökad medvetenhet och styrka och känt sig stärkta i sin roll som professionella samt att detta bidragit till att bedöma kvaliteten av arbetet med barngruppen.

Läsunderlag


OBS! Inställt pga förhinder

19 november 2008, 15.00-16.30, OBS! lokal AK2 136

Ulf Blossing, docent vid Karlstad universitet
 

Förändringsagenter i skolor - var finns de, vad gör de och vilken betydelse har de?

Den här undersökningen handlar om förändringsagentens roll och funktion i skolor som organisationer. I kommuner går denne agent under namnet utvecklingspedagog, lärledare, processledare etc. Deras funktion kan på ett övergripande sätt beskrivas som att verka som pedagogiska ledare med uppgift att stimulera och driva på förbättringsarbetet. I den här undersökningen förstås och prövas deras roll och funktion i termer av förändringsagenten inom ramen för den human-relationella organisationsutvecklingsmodellen.
 


3 december 2008, 15.00-16.30, lokal AK2 137

Inger Björneloo & Anette Olin (aktionforskningshandledare), Olga Rosca & Carl Sundsvik (samordnare)


Onlineskolan - en skola där lärandeprocessen sker via Internet

Online-skolan är ett nystartat projekt som initierats av Myndigheten för Skolutveckling och som genomförs i stadsdelarna Bergsjön och Gunnared. Målet är att ge elever som befinner sig i riskzonen att inte klara skolarbetet en annan möjlighet att genomföra arbetet. De handleds av mentorer och kommunikationen sköts via internet. Mentorerna handleds i sin tur av aktionsforskningshandledare.


 

Mer information

Aktionsforskningskollegiet

Ordförande

Anette Olin
Rum: A2 151
Tel: 031-786 2650
Mobiltelefon: 0708-399155
anette.olin@ped.gu.se

Sekreterare

Peter Johannesson
doktorand IPS
peter.johannesson@gu.se 

Christina Löfving
mastersstudent NoMiA                            guslofvc@student.gu.se

 

Kontaktinformation

Aktionsforskningskollegiet

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen A Utsikten, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Sidansvarig: Anette Olin|Sidan uppdaterades: 2008-12-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?