Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Lärare och rektorer i aktionsforskning

Seminarieverksamheten är öppen och det krävs inte någon föranmälan (om inte annat anges).

Onsdag 30 september, kl 16.00 -17.30 i sal A1 338

Kollegiet gästas av Ulf Blossing, docent vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik och deltagare från ett aktionsforskningsprojekt i Lerum. 

Rektorer och förskolechefers arbete med att stärka förbättringskapaciteten
Lerums kommun genomför tillsammans med docent Ulf Blossing, under åren 2014 till 2017, ett aktionsforskningsprojekt med syftet att öka rektorernas och förskolechefernas kunskap om den lokala skolorganisationens betydelse samt stärka skolornas förbättringskapacitet med fokus på undervisning och lärande. Samtliga grundskolor och förskolor, 28 enheter deltar. Varje skola och förskola får en kartläggning av den egna skolorganisationen och utifrån den och enhetens systematiska kvalitetsarbete planerar rektorerna förbättringsaktioner. I intervjuer följs sedan rektorerans tankar och aktioner upp. Medverkar gör förutom Ulf Blossing också verksamhetscheferna Karin Persson och Ann Blom samt skolledarna Maria Johansson och Solveig Knutsson.

Mer om aktionsforskningsprojektet finns att läsa här: uf.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter%20Detalj//lerum-utvecklar-rektorers-ledarskap-med-hjalp-av-gu-forskare.cid1222208


 

Onsdag den 21 oktober, kl 16.00 - 17.30 i sal AK2 135

Rektorer i aktion

Kollegiet gästas av Lisbeth Gyllander Torkildsen, doktorand i pedagogiskt arbete vid IPS och projektledare för projektet Rektorer i aktion - ett transnationellt nätverk mellan Helsingborg och Sandnes i Norge.

Mer om projektet finns att läsa här:pedagogskanenordvast.se/

 


Onsdagen den 11 november, kl. 16.00 – 17.30 i sal A1 311

Aktionsforskning i ljuset av en praktikteori - Practice Architectures

Vi hälsar Lill Langelotz, lektor på Högskolan i Borås, välkommen. I mars 2014 disputerade hon vid GU med avhandlingen Vad gör en skicklig lärare? En studie om kollegial handledning som utvecklingspraktik.

Lill kommer att problematisera och diskutera aktionsforskning i ljuset av en praktikteori - Practice Architectures. Hur kan man förstå de olika praktiker och kunskapsarenor som möts i ett aktionsforskningsprojekt, där forskare (från akademin) och lärare möts för att förstå och förändra lärarnas praktiker? Vad betyder att forska 'med'?
Lill tar i seminariet utgångspunkt i sitt avhandlingsarbete Vad gör en skicklig lärare? Under 2,5 år följde Lill ett arbetslag i deras arbete med kollegialt lärande. Resultatet visar att en kommunikativ skicklighet, förmåga till samarbete och kollegialitet samt demokratiska praktiker utvecklades och möjliggjordes genom handledningen. Under seminariet diskuteras resultatet utifrån ett praktikteoretiskt perspektiv

 


Onsdagen den 25 november, kl 15.00 - 17.00 (OBS! tiden) i sal A1 311

Kollegiet för yrkeskunnande och Aktionsforskningskollegiet samverkar i detta seminarium. Våra gemensamma internationella kollegor från Australien besöker oss vilket ger möjlighet att få höra om deras aktionsforskningsarbete inom utbildningsfältet i Australien. Två presentationer ges, en om aktionsforskning inom matematikdidaktik av Peter Grootenboer och en inom yrkesdidaktik av Annette Green.

A praxis approach to mathematics education

Associate Professor Peter Grootenboer (Griffith University, Queensland, Australia)

A praxis approach to mathematics education recognizes that teachers are required to continually make morally-dense and value-laden decisions about their work. However, there is evidence that often this dimension of their teaching practice is overlooked, and this has had long-term consequences. In this seminar two cases of mathematics education are considered related to school mathematics teaching and to preservice teacher education to explore and promote discussion about educational praxis in mathematics. While the focus is specifically on mathematics education, there are implications for other disciplines and for teacher education.

Grootenboer

School development in a vocational college in Australia: Praxis in action

Doctor Annette Green (Charles Sturt University, Wagga Wagga, Australia)

A new vocational college provided the opportunity for the principal, staff and two researchers from Charles Sturt University to reflect and research at every stage since 2010 when the first students arrived. At every stage the process was discussed in terms of values particular to vocational learning, so industry appropriate learning spaces were well equipped and learners could be assured that Vocational Education and Training (VET) qualifications were at industry standards. In this seminar, as the reflective action research professional development for staff managing the new school, the ways in which the school reached out and created partnership programs with the community and the particular case of the Hospitality centre will be discussed. Finally, the model was replicated in two other Trade Training Centres in other linked schools will demonstrate how praxis can be seen in action to ensure the best outcomes for all.


 

Onsdagen den 9 december, kl 16.00 - 17.30 i sal A1 311

En likvärdig skola i praktiken

Kollegiet gästas av Karin Mellegård, nyexaminerad mastersstudent från NoMiA-programmet (Nordiskt masterprogram i pedagogik med inriktning mot aktionsforskning) och lärare på Västerbergsskolan i Mölndal och Ingela Borén, rektor på Västerbergsskolan. Karin kommer under seminariet att presentera sin mastersuppsats En likvärdig skola i praktiken.

 

 

Sidansvarig: Anette Olin|Sidan uppdaterades: 2015-11-27
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?