Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Seminarier hösten 2007

Under året 2007 ägnas seminarierna åt temat praxis

Begreppet praxis implicerar att praktiken genomförs och förbättras genom medvetet och värdebaserat handlande. Men hur åstadkommer man det? Vad krävs för att utvecklingsarbetet ska kunna betecknas som genomtänkt? Hur får man de kloka tankar som uppstår i diskussioner att faktiskt realiseras i verksamheten? Vilken betydelse har eventuell handledning för det som sker i klassrummet?


PLATS: Pedagogen A Utsikten ("Sociala huset"),Västra Hamngatan 25, Göteborg


11 september 2007, 15.00 – 16.30, lokal AK2 140

Bara man ser till barnets bästa

GunBritt Tornberg, från Högskolan i Skövde.

GunBritt kommer att berätta om sitt avhandlingsarbete ”Bara man ser till barnets bästa” En studie av lärares yrkesetiska överväganden i en skola för alla.

Seminariet sker i samarbete med specialpedagogiska kollegiet.


19 september 2007, 15.00-16.30, lokal AK2 140

Utvecklingsarbete i förskolan

Monika Nylund, förskollärare

Genom ett praktiskt exempel belyses hur förskollärare stimulerar barns språkutveckling i en småbarnsgrupp.


17 oktober 2007, 15.00-16.30, OBS! Annan lokal A1 316

Motivation att lära tillsammans

Zita Olsson, lärare (matematik och NO) i Varberg, som genomgått masterutbildning i aktionslärande i Halmstad, berättar utifrån sitt examensarbete om den aktion som genomförts.

"Motivation att lära tillsammans" -en aktion inom matematik


13 november, 15.00 – 16.30, lokal AK2 140

Interaktion som villkor för lärande

Ann-Charlotte Lindgren och Ulla Alexandersson presenterar och diskuterar sina studier inom det specialpedagogiska kunskapsfältet; dels en aktionsforskningsstudie i syfte att utveckla pedagogisk dokumentation inom förskolan och dels en etnografisk fallstudie med syfte att beskriva och analysera hur en elev med utvecklingsstörning samspelar i och med den pedagogiska miljö hon är en del av.

Seminariet sker i samarbete med specialpedagogiska kollegiet.


28 november 2007, 15.00-16.30, lokal AK2 140

Läraridentiteter skapas i skolpraktiken

Niklas Gustafson, doktorand i NaPA (Nationella forskarskolan i Pedagogiskt Arbete)

En skola kan beskrivas och förstås på olika vis. I aktuell avhandlingsstudie är utgångspunkten läraren i decentraliseringens och förändringens skola, och att man som lärare i arbetet på den egna skolan är medlem i olika praktikgemenskaper. På en skola överlappar dessa gemenskaper varandra och det är inom och mellan dem som lärare skapar identiteter. Som analytiskteoretisk ram har Etienne Wengers (1998) sociala teori kring identitetsbildning, beskriven i boken Communities of Practice, använts.

 

 

Mer information

Kontaktinformation

Aktionsforskningskollegiet

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen A Utsikten, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Sidansvarig: Anette Olin|Sidan uppdaterades: 2007-08-23
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?