Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Seminarier hösten 2009

Tema praxis
Begreppet praxis implicerar att praktiken genomförs och förbättras genom värdebaserat handlande. Men hur åstadkommer man det? Hur värderas utvecklingsarbete? Av vem värderas det? Hur får man kloka tankar som uppstår i diskussioner att realiseras i verksamheten? Vilken betydelse har eventuell handledning för det som sker i klassrummet?

PLATS: Pedagogen A Utsikten ("Sociala huset"),Västra Hamngatan 25, Göteborg

Observera att vi denna termin byter tid och förlägger seminarierna 1 timma senare än tidigare:

TID: Sista onsdagen i varje månad, kl. 16.00 - 17.30 (om inget annat anges)
 


23 september 2009, 16.00-17.30, lokal A1 332

Datorn som redskap i skriv- och läslärandet med yngre skolbarn - en aktionsforskningsstudie

Lena Tyrén, doktorand vid IPD

Lena har startat ett forskningsprojekt där hon kommer att följa arbetslag vid en grundskola då de planerar att utveckla sitt arbetssätt vad gäller skriv- och läslärande med barn i 6-9 årsåldern. Studien har en förbättringsinriktning och är kopplat till aktionsforskning vilket innebär att det är pedagogerna på skolan som formulerar problemet i syfte att förändra och förbättra arbetssättet när det gäller elevernas skriv- och läslärande genom att introducera datorn som redskap.


 

Obs! Tisdag den 13 oktober 2009, 16.00-17.30, lokal A1 311. Detta seminarium sker i samarrangemang med det Specialpedagogiska kollegiet.

'Leading and Learning: Developing Ecologies of Practice'

Dr Jane Wilkinson from Charles Sturt University, Australia

A significant body of literature exists on leadership in schools and in addition, on professional development for schools. Rarely however are the insights from the two bodies of scholarship brought together. Moreover, much of the leadership literature has tended to focus on leadership as a set of technical skills, rather than as a form of practice. In this seminar, I report on preliminary research carried out by a team of CSU researchers into case studies of two Australian schools which have been identified as exhibiting exemplary leadership, teaching and learning practices. In particular, I focus on our attempts to theorise how leadership and professional development form an 'ecology of practice' and the process by which changes to leadership and professional development practices may in turn lead to transformations in teaching and student practices. 

Jane ingår i det internationella nätverket PEP som ett flertal av aktionsforsknings- och specialpedagogiska kollegiernas medlemmar också ingår i. Seminariet är ett led i det utbyte som utvecklats mellan våra respektive universitet, för att stärka samarbete och gemensamma projekt.

 

Seminariet avslutas med ett gemensamt mingel, där det bjuds på pajer och vin av de båda kollegierna. På plan 2, i personalrummet, dukas mat och dryck upp vid 18-tiden och det blir tillfälle att prata vidare med varandra i mer informella former.

Om du är intresserad av att delta i detta mingel, var vänlig skicka en anmälan till Lill Langelotz (Lill.Langelotz@hb.se) senast den 6 oktober.

 


 

Obs! Tisdag den 20 oktober 2009, 16.00-17.30, lokal B1 113

Kollektiv kompetensutveckling i den lokala skolan – en interaktiv forskningsansats.

Jon Ohlsson, forskare från Stockholms universitet

Projektet som Jon ska berätta om är ett samarbete mellan forskare och rektorer och lärare och handlar om kvalitetsredovisning och analys av kvalitet och kompetens i det vardagliga arbetet i skolan.



28 oktober 2009, Obs! kl 15.00-17.00, lokal A2 136. Detta seminarium är ett samarrangemang och ges också inom ramen för forskarskolan CULs tema ‘Läraryrkets praktik’.

'Researching Educational praxis: Spectator and participant perspectives'.

Professor Stephen Kemmis från Charles Sturt University, Australia
(Stephen Kemmis blir hederdoktor vid utbildningsvetenskapliga fakulteten den 30 oktober 2009)

I am currently working with colleagues at Charles Sturt University and in the international ‘Pedagogy, Education and Praxis’ research collaboration on two parallel research programs. The first program is intended as a contribution to the development of contemporary practice theory, and views practice from the perspective of a spectator. The second is intended as a contribution to the development of an emerging tradition of ‘researching practice from within practice traditions’, and views practice from the perspective of participants. In this second program, adopting the participant perspective, it is often appropriate to speak not of practice but rather of praxis. I believe the two programs are beginning to converge in a new stereoscopic perspective for research into practice and praxis, especially in relation to the development of professional practice and praxis, and especially, for me, in the field of educational practice and praxis. 

Artikel Kemmis



4 november 2009, 16.00-17.30, lokal A1 316

‘Promoting Teacher Professional Development: A Sociological Study of Senior Educators’ PD Priorities in Ontario’

Dr Ian Hardy from Charles Sturt University, Australia

This study investigated senior educators’ viewpoints on teacher professional development (PD). To examine the nature and source of participants’ perspectives, the study employed Bourdieu’s notion of practice as socially constituted and contested. Interviews were conducted in southern Ontario with 24 senior Ministry officials, principals, and academics. Participants’ current and prior experiences predisposed them to support profession-driven PD, as well as PD for systemic (including accountability) purposes. The study suggests PD policy directives for provincial foci should (a) incorporate approaches that begin with teachers’ existing knowledge and understanding, (b) address specific school circum- stances, and (c) be cognizant of broader conceptions of students’ needs.


 

9 december 2009, 16.00-17.30, lokal A1 316

Forskningscirklar med rektorer

Birgitta Kroon, rektor på Lendahlsskolan, en F-6 skola i centrum av Alingsås

"Det jag ska berätta om är erfarenheterna av att delta i en forskningscirkel och min rapport, Pedagogers beskrivning av sitt lärande. Jag kommer att redovisa mina tankar kring kompetens, hur mina pedagoger uppfattar att de utvecklas samt vad de har tagit till sig av vår kompetensutveckling beträffande elevers språkutveckling."

Även Jan Nylund, som arbetar i rektorsutbildningen på GU och som tagit initiativet till forskningscirklarna, kommer att delta i seminariet och bidra med sitt cirkelledarperspektiv.


 

 

 

Sidansvarig: Anette Olin|Sidan uppdaterades: 2009-11-05
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?