Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Framgångsrika lärmiljöer som handlingsnät

Successful Educational Settings as Action Nets (SESAN)

Med gymnasiereformen 2011 omorganiserades det individuella programmet till fem introduktionsprogram. Den politiska intentionen var att på så sätt skapa ”tydliga utbildningsvägar” för de ungdomar som var obehöriga till gymnasiets nationella program. Projektet har följt reformen inifrån genom studier av en handfull lärmiljöer i syfte att studera och anlysera organisering och pedagogik före, under och efter reformens införande. Studien har fokuserat på lärmiljöer som kan betraktas som framgångsrika i den mening att de haft gott rykte, fina elevutvärderingar och få avhopp.

Studien har också kompletterats med en enkätstudie och visar stora skillnader i hur kommuner organiserar introduktionsprogrammen och även medelstilldelning. De ”tydliga utbildningsvägarna” visar sig för många elever inte vara särskilt tydliga och lärarlag har stora utmaningar att organisera ämnesstudier för elever med olika behov. Med reformen har utbildning för obehöriga elever blivit mer fragmentiserad och med de ökade antagningskraven till nationella program har andelen obehöriga ökat.

Men resultaten visar också på en stabilitet över tid när det gäller pedagogik och lärandeprocesser. Väl inarbetade rutiner och procedurer återskapas kontinuerligt och återfinns även i den nya organiseringen. Det som eleverna identifierar som framgångsrikt är samma slags pedagogiska upplägg, lärarinteraktion och bemötande, före, under och efter reformen.

Forskningsmiljö

Power and Acency in Education (Page)

Medlemmar i projektet

Ingrid Henning Loeb

Karin Wass

Finansiär

Vetenskapsrådet

Projektomfattning

2009-2014


Publicerade artiklar/bokkapitel/rapporter

Henning Loeb, I. & Lumsden Wass, K. (2014): Synlig pedagogik och subtila interaktionsmönster. Fallstudier av framgångsrik undervisning vid IV och IM. Utbildning och demokrati 23(2).

Henning Loeb, I. & Lumsden Wass, K. (2014): A Policy of Individualization and Flexibility Ignoring the Situation of Non-self-Reliant Individuals: The Example of Swedish Basic Adult Education. Journal for Critical Education Policy Studies 12(2).

Berglund, I. & Henning Loeb, I. (2013): Renaissance or a backward step? Disparities and tensions in two new Swedish pathways in VET. International Journal of Training Research, 11(2), s. 134–149.

Henning Loeb, I. & Lumsden Wass, K. (2012): Vad är Yrkesintroduktion och hur kan det utformas? I: I. Henning Loeb & H. Korp, red: Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram, s. 199–214. Lund: Studentlitteratur.

Henning Loeb, I. (2012): Resan till Bulgarien. En berättelse om ett internationellt utbildningsutbyte, dess organisering och förmågor som frigörs. (RIPS, Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, nr 4.) Göteborg: Göteborgs universitet.

Hill, M. (2012): Att få tid att finna sin styrka. I: I. Henning Loeb & H. Korp, red: Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram, s. 183–198. Lund: Studentlitteratur.

Henning Loeb, I. & Lumsden Wass, K. (2011): Internal marketisation and teachers defending their educational setting – Accounting and mobilisation in Swedish upper secondary education. Education Inquiry, 2(4), s. 619–636.

Kommande publikationer (accepterade):

Henning Loeb, I (2016): Maintaining and stabilizing a successful praxis. Collaboration, partnership and recognition during intense reformation. International Journal of Education Action Research.

Henning Loeb, I. & Lumsden Wass, K. (2015): Introduktionsprogrammen i gymnasieskolan. I: S. Lindblad & L. Lundahl (red.): Utbildning – makt och politik. Lund: Studentlitteratur.

Henning Loeb, I. & Lumsden Wass, K. (2015): Clear educational routes. An example of conservative modernization in Swedish upper secondary school. Policy Futures in Education.

Presentationer och samverkan

Förutom publikationerna ovan har ett tiotal papers presenterats på internationella forskningskonferenser.

Vi har också haft ett tiotal projektpresentationer vid utbildningskonferenser i Sverige (såsom Lärarutbildningskonventet, Vuxenutbildning i samverkan, Växjökonferensen).

Vi har haft internationell samverkan med prof. Milbrey McLauglin, John Gardner Center, Stanford University och nationell samverkan i nätverket STUP: Studier för utbildningsområdets politik. 

 

Snabbval IPS

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus A, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Fax:
031-786 2070

Sidansvarig: Gun-Britt Wärvik|Sidan uppdaterades: 2014-11-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?