Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Så här arbetar vi

1. Uppgiftskonstruktion med förslag till bedömningsanvisning
Under hela året arbetar vi fram nya uppgifter som matchar olika delar av kunskapskravet. Under vissa perioder, till exempel innan större prövningar, är detta en huvuduppgift. Vi använder då idéer från många håll, till exempel enkäter till lärare och inkomna förslag från skolor. Alla som arbetar med detta är eller har varit lärare i de aktuella åldrarna. En viktig del i denna process är att också parallellt arbeta med vilka bedömningsaspekter som är aktuella för den specifika uppgiften.

2. Utprövningar av uppgifter
Vi strävar efter att pröva en mängd uppgifter inom ett och samma område för att sedan se elevernas reaktioner på olika format och innehåll. Uppgifterna går inte att bedöma kvalitetsmässigt innan elever har mött dem! Vi gör sedan ett urval av vilka uppgifter vi ska arbeta vidare med. Vid större prövningar slumpar vi fram skolor i hela landet. Vid så kallade miniprövningar använder vi oss av de lärare/skolor som vi redan har etablerad kontakt med eller nya lärare/skolor som anmält intresse av att vara med via hemsida eller enkät.

3. Utveckling av bedömningsanvisningar
När vi sett elevsvar på de uppgifter vi väljer att fortsätta arbeta med är det relevant att gå vidare med bedömningsanvisningarna. Utifrån elevsvaren hittar vi ofta fler och andra kvaliteter jämfört med vad vi från början trott. Nu kan vi också börja nivåbeskriva kriterierna. Ofta behöver uppgiften justeras så att den blir mer precis och eventuella stödstrukturer kan komma till.

4. Utprövning av uppgifter och bedömningsanvisningar
När uppgiften och bedömningsanvisningarna är bearbetade efter en eller flera prövningar så går uppgifterna ut till prövning igen. Det är från denna prövning vi använder elevsvar till de bedömningsanvisningarna som medföljer proven. Efter denna prövning engagerar vi ett större antal lärare som får komma in till Göteborgs universitet för att både bedöma uppgifterna och att utveckla bedömningsanvisningarna.

5. Sammansättning av provuppgifter
Varje uppgift som bedöms vara aktuell för kommande prov har nu blivit prövad vid flera tillfällen. Beroende på vilka delar av det centrala innehållet och vilka delar av kunskapskravet som skall prövas i årets prov väljs slutligen uppgifter ut. Genom utprövningarna har vi fått en mängd information om uppgiften, bland annat via olika statistiska metoder. När de uppgifter som skall vara med i provet har bestämts så engagerar vi återigen verksamma lärare som hjälper oss med kravgränssättningen.

6. Färdigställande av allt material
Det sista som händer innan vi lämnar ifrån oss materialet till Skolverket för tryck är att arbeta med tillhörande material såsom lärarinformation och att layouta materialet. Till arbetet med layout har vi särskilda medarbetare.

7. Bearbetning och analys
När provet är genomfört av eleverna och bedömt av lärare så får vi in hela elevlösningar (ca 600 stycken), resultatrapportering via webben samt lärarenkät. Dessa bearbetas och analyseras noggrant för att  erfarenheterna skall komma till användning i nästa års prov.

Vi har alltid tre parallella arbetsuppgifter igång:

  • Bearbeta och analysera det prov som under året genomförts i skolorna
  • Pröva uppgifter och  skriva bedömningsanvisningar till kommande års prov
  • Konstruktion av uppgifter nästkommande års prov

Snabbval IPS

Sidansvarig: Gun-Britt Wärvik|Sidan uppdaterades: 2013-06-30
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?