Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Hälsofrämjande skolutveckling

Det är väl känt att det finns ett tydligt samband mellan lärande och hälsa där elever som mår bra lär sig bättre och tvärtom; ett bättre lärande bidrar på ett positivt sätt till elevers hälsa och välbefinnande i skolan och senare i livet. Skolans elevhälsa är central i ett hälsofrämjande och förebyggande arbete, där ett uttalat mål är att stödja elevens utveckling mot måluppfyllelse och välbefinnande. En viktig del i ett sådant arbete är lärandet och lärandemiljön och denna är i sin tur beroende av skolans organisation och det pedagogiska ledarskap som utövas. För att på ett framgångsrikt sätt utveckla optimala strategier för en ökad måluppfyllelse och ett större välbefinnande hos eleven, är det viktigt att få en helhetsbild över kunskapsläget och den forskning som finns liksom att fastställa vilken kunskap som saknas. I detta projekt kartläggs och analyseras lokalt initierade utvecklingsprojekt med syfte att förbättra skolors arbete mot en hälsofrämjande skolutveckling. Dessa projekt finansieras av Skolverket i två omgångar: Delomgång ett pågår mellan 1 jan 2017 – 30/6 2017 och delomgång två pågår under skolåret 2017/2018. Dessutom skapas ett nationellt flervetenskapligt forskarnätverk med uppdrag att kartlägga och presentera en forskningsövergripande sammanställning och syntetisering av den kunskap och forskning som finns inom området. Detta arbete kommer att presenteras i en antologi 2019. Nätverket ska arbeta med lärande och hälsa i ett brett tvärvetenskapligt perspektiv som inte enbart handlar om kunskapsresultat utan där skolframgång också förstås i termer av motivation för skolarbete, deltagande och benägenhet att studera vidare. Syftet är att bygga kunskap och samla erfarenheter från olika perspektiv för att möjliggöra intressanta synergier som konkret skulle kunna bidra till att utveckla förslag om förändringar i skolans arbete och organisation grundade i forskning och erfarenheter för att uppnå en likvärdig skola med bättre måluppfyllelse och ett ökat välbefinnande hos eleverna.

Medlemmar i projektet

  • Eva Hjörne, professor i pedagogik, Göteborgs universitet, projektledare
  • Roger Säljö, professor i pedagogik/pedagogisk psykologi, Göteborgs universitet, projektledare
  • Charli Eriksson, professor i folkhälsovetenskap, Örebro universitet
  • Catrine Kostenius, professor i hälsovetenskap, Luleå tekniska universitet
  • Christel Larsson, professor i kostvetenskap, Göteborgs universitet
  • Bitte Modin, professor i medicinsk sociologi, Stockholms universitet
  • Töres Theorell, professor i neurovetenskap, Karolinska institutet/Stockholms universitet
  • Kim Wickman, docent i pedagogik/ idrottsvetenskap, Umeå universitet
  • Shruti Taneja Johansson, Fil dr i pedagogik, Göteborgs universitet
  • Viktoria Norling, adjunkt, Göteborgs universitet

Finansiär

Skolverket

Projektomfattning

2017-2019

Sidansvarig: Gun-Britt Wärvik|Sidan uppdaterades: 2018-08-23
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?