Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Aktivitet

Kommande

  • Rekrytering och rörelse – val och valfrihet i en marknadiserad gymnasieskola

Johanna Mellén & Anna-Maria Fjellman

27:e mars, kl. 15-16.30

Den 27 mars presenterar Anna-Maria Fjellman och Johanna Mellén delar av sina respektive avhandlingsprojekt med fokus på hur framväxande skolmarknader och diskursiva skiftningar mot individuell valfrihet påverkar ungdomars rörlighet relativt gymnasieskolan. Arbetet sker inom ramen för projektet CHANCE, där det övergripande syftet är att undersöka hur utbildningsreformer från 1990-talet och framåt har påverkat den svenska gymnasieskolans likvärdighet och effektivitet.
I Anna-Maria Fjellmans nyligen publicerade avhandling undersöks konsekvenserna av det fria skolvalet med fokus på att kartlägga skolmarknadernas geografiska utveckling över tid genom att analysera elevrörlighet och fördelning av utbildningsresurser över kommuner och regioner. Johanna Mellén undersöker i sitt projekt hur kunskapsorganisation och förändringar i systemet relaterar till sociala bakgrundsfaktorer så som kön och föräldrars utbildningsnivå i rekrytering till gymnasieskolans program. Under seminariet lyfts olika aspekter av och exempel på hur idén om ”valfrihet” samtidigt skapar nya skiljelinjer och reproducerar rådande ordningar i den svenska gymnasieskolan.

Plats: PAUS vetenskapliga seminarium, Borås Högskola

Tidigare

 

  • School choice, space and the geography of marketization- Analyses of educational restructuring in upper secondary education in Sweden

Fjellman, Anna-Maria, disputation, 2019-02-08

Plats: AK2136

Opponent: Lisbeth Lundahl, Umeå Universitet

 

  • Gymnasieskolans differentieringsprocesser. Marknadens betydelse för val till gymnasieskolan 1990-2012

Mellén, Johanna, mittseminarium, 2016-09-22.

Plats: Hus A, A1 316.

Diskutant: Margareta Nilsson-Lindström, Sociologiska institutionen och Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.

 

Yang, K & Fjellman, A.

Konferensbidrag för ECER, 2016-08, 23-26, Dublin.

 

  • School markets and segregation - Consequences of reforms in upper secondary education in Sweden between 1997 and 2008

Fjellman, Anna-Maria.

Mittseminarium. 2015-11-25.

 

  • Equal opportunity in the quasi-markets - changes in schools and educational offerings in Sweden between 1995 and 2010

Fjellman. Anna-Maria.

Konferensbidrag för ECER 2015-09, 7-8.

 

  • Social Space as a Conceptual Tool in Educational Research

Haley, A. Mellén, J.

Konferensbidrag för ECER 2015-09, 7-8.

 

  • Drop Outs or Push Outs in Swedish Upper Secondary School 1995-2006

Mellén, J.

Konferensbidrag för ECER 2015-09, 7-8.

 

Mellén, J.

Konferensbidrag för NERA2015, Göteborg, 2015-03, 4-6.

 

Fjellman, A.

Konferensbidrag för NERA2015, Göteborg, 2015-03, 4-6.

 

  • PIAAC - en internationell undersökning av vuxnas kunskaper och färdigheter

Gustafsson. J-E.

Presenterade sin analys av det svenska resultatet av kunskapsutvecklingen i den svenska grundskolan enligt PIAAC. 2014-12-09

 

  • Consequences of Change - a longitudinal study of student recruitment to and completion of upper secondary education in Sweden

Mellén. J.

Planeringsseminarium 2014-11-25

 

  • Changes in Upper Secondary School Market Geography in Sweden between 1994 and 2013

Fjellman. A., Hansen Yang. K.

Konferensbidrag för ECER 2014-09-02

 

  • Consequences of free school choice in Sweden

- equity and segregation in upper secondary education

Fjellman. A.

Planeringsseminarium 2014-04-29

Snabbval IPS

Kontakt

Professor Monica Rosén
031-786 2435
Epost

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus A, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Fax:
031-786 2070

Sidansvarig: Gun-Britt Wärvik|Sidan uppdaterades: 2019-03-13
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?