Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Lärande och Bedömning i Språk (LBS)

Inom miljön Lärande och bedömning i språk finns en sedan länge etablerad forskning relaterad till olika typer av bedömning, av såväl formativ som summativ karaktär och med avseende på elevers lärande av och kompetenser i främmande språk. Den konkreta bakgrunden till denna forskning är dels en lång erfarenhet av lärarutbildning, dels en mångårig praktisk och teoretisk förtrogenhet med prov och bedömning i främmande språk på ett nationellt plan, från grundskola till högskolenivå. Detta har bl.a. inneburit att stora material kontinuerligt samlats in. Vidare bedrivs inom miljön forskning kring språk- och ämnesintegrerad undervisning (CLIL).

Forskningen inom LBS kan i huvudsak karaktäriseras som praxisnära och har ett uttalat elev- och lärarperspektiv. Utmärkande för forskningsgruppen är bredd såväl i syfte och instrumentanvändning som i val av forskningsmetoder. Gruppen har också nationella och internationella kontaktnät samt medverkar i ett flertal internationella forskningsprojekt.

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus A, Västra Hamngatan 25 "Sociala huset"

Telefon:
031-786 0000 (vx)

Fax:
031-786 2380

Sidansvarig: Liss Kerstin Sylvén|Sidan uppdaterades: 2015-08-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?