Till startsida
Sitemap
To content Read more about how we use cookies on gu.se

Monica Reichenberg

Professor

Monica Reichenberg
Professor
monica.reichenberg@ped.gu.se
+46 31 786 2451

Room number: A2 166
Postal Address: Box 300, 40530 Göteborg
Visiting Address: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Department of Education and Special Education (More Information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: +46 31 786 2070
Visiting Address: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

About Monica Reichenberg

Research interests
My research area involves reading, primarily reading comprehension. My research questions are: How can texts be made comprehensible to readers? How can readers’ reading strategies be developed? Moreover, second-language reading has also be an object of my research.

In my dissertation (2000) I investigated 833 students’ comprehension of various text versions in history and social studies. After that I carried out intervention studies with students in 7th and 10th grade with the aim of determining to what extent structured text discussions about textbook passages could be a tool for students to create meaning in what they read.

At present I am pursuing a similar study with students in 5th grade. I have also made a study with the aim of examining comprehension of simple texts containing societal information among people who have been deaf since childhood.

Teaching interests
I teach and supervise about reading and what research has to say today about dyslexia, reading and writing difficulties, and textbook analysis.

Keywords
reading comprehension, doctored text, reading strategies, structured text discussions, poor readers

Research groups and projects
Politics of Education
School development

Latest publications

Är pojkar med annan språklig och kulturell bakgrund än den svenska överrepresenterade i grundsärskolan och specialpedagogiska åtgärder?
Monica Reichenberg, Girma Berhanu
Red. Kerstin von Brömssen, Signhild Risenfors & Lena Sjöberg. Samhälle, genus och pedagogik-utbildningsvetenskapliga perspektiv. Vänbok till Inga Wernersson. , Trollhättan, Högskolan väst, Chapter in book 2018
Chapter in book

Alla ska med på läståget.
Monica Reichenberg
Jag läser. B, Lärarbok till Resan till skatten. (1. uppl. 2) , Stockholm, Liber., Chapter in book 2018
Chapter in book

Vad är viktigast för norska och svenska lärare när de väljer läromedel?
Monica Reichenberg
MANUS. Sveriges läromedelsförfattares förbunds tidskrift, Magazine article 2018
Magazine article

Showing 1 - 10 of 122

2019

2018

Är pojkar med annan språklig och kulturell bakgrund än den svenska överrepresenterade i grundsärskolan och specialpedagogiska åtgärder?
Monica Reichenberg, Girma Berhanu
Red. Kerstin von Brömssen, Signhild Risenfors & Lena Sjöberg. Samhälle, genus och pedagogik-utbildningsvetenskapliga perspektiv. Vänbok till Inga Wernersson. , Trollhättan, Högskolan väst, Chapter in book 2018
Chapter in book

Alla ska med på läståget.
Monica Reichenberg
Jag läser. B, Lärarbok till Resan till skatten. (1. uppl. 2) , Stockholm, Liber., Chapter in book 2018
Chapter in book

Vad är viktigast för norska och svenska lärare när de väljer läromedel?
Monica Reichenberg
MANUS. Sveriges läromedelsförfattares förbunds tidskrift, Magazine article 2018
Magazine article

2017

Showing 1 - 10 of 122

Page Manager: Anna-Carin Jonsson|Last update: 2/4/2019
Share:

The University of Gothenburg uses cookies to provide you with the best possible user experience. By continuing on this website, you approve of our use of cookies.  What are cookies?