Till startsida
Sitemap
To content Read more about how we use cookies on gu.se

Monica Reichenberg

Professor

Monica Reichenberg
Professor
monica.reichenberg@ped.gu.se
+46 31 786 2451

Room number: A2 166
Postal Address: Box 300, 40530 Göteborg
Visiting Address: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Department of Education and Special Education (More Information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: +46 31 786 2070
Visiting Address: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

About Monica Reichenberg

Research interests
My research area involves reading, primarily reading comprehension. My research questions are: How can texts be made comprehensible to readers? How can readers’ reading strategies be developed? Moreover, second-language reading has also be an object of my research.

In my dissertation (2000) I investigated 833 students’ comprehension of various text versions in history and social studies. After that I carried out intervention studies with students in 7th and 10th grade with the aim of determining to what extent structured text discussions about textbook passages could be a tool for students to create meaning in what they read.

At present I am pursuing a similar study with students in 5th grade. I have also made a study with the aim of examining comprehension of simple texts containing societal information among people who have been deaf since childhood.

Teaching interests
I teach and supervise about reading and what research has to say today about dyslexia, reading and writing difficulties, and textbook analysis.

Keywords
reading comprehension, doctored text, reading strategies, structured text discussions, poor readers

Research groups and projects
Politics of Education
School development

Latest publications

Norwegian and Swedish teachers’ choice of textbooks in a deregulated system
Monica Reichenberg, Rune Andreassen
IARTEM 1991-201625 YEARS DEVELOPING TEXTBOOK AND EDUCATIONAL MEDIA RESEARCH. Jesús Rodríguez Rodríguez, Tânia Braga Garcia, Eric Bruillard (eds.), Santiago de Compostela , Tórculo Comunicación Gráfica, Chapter in book 2019
Chapter in book

Är pojkar med annan språklig och kulturell bakgrund än den svenska överrepresenterade i grundsärskolan och specialpedagogiska åtgärder?
Monica Reichenberg, Girma Berhanu
Red. Kerstin von Brömssen, Signhild Risenfors & Lena Sjöberg. Samhälle, genus och pedagogik-utbildningsvetenskapliga perspektiv. Vänbok till Inga Wernersson. , Trollhättan, Högskolan väst, Chapter in book 2018
Chapter in book

Showing 1 - 100 of 127

2019

Norwegian and Swedish teachers’ choice of textbooks in a deregulated system
Monica Reichenberg, Rune Andreassen
IARTEM 1991-201625 YEARS DEVELOPING TEXTBOOK AND EDUCATIONAL MEDIA RESEARCH. Jesús Rodríguez Rodríguez, Tânia Braga Garcia, Eric Bruillard (eds.), Santiago de Compostela , Tórculo Comunicación Gráfica, Chapter in book 2019
Chapter in book

2018

Är pojkar med annan språklig och kulturell bakgrund än den svenska överrepresenterade i grundsärskolan och specialpedagogiska åtgärder?
Monica Reichenberg, Girma Berhanu
Red. Kerstin von Brömssen, Signhild Risenfors & Lena Sjöberg. Samhälle, genus och pedagogik-utbildningsvetenskapliga perspektiv. Vänbok till Inga Wernersson. , Trollhättan, Högskolan väst, Chapter in book 2018
Chapter in book

Alla ska med på läståget.
Monica Reichenberg
Jag läser. B, Lärarbok till Resan till skatten. (1. uppl. 2) , Stockholm, Liber., Chapter in book 2018
Chapter in book

Vad är viktigast för norska och svenska lärare när de väljer läromedel?
Monica Reichenberg
MANUS. Sveriges läromedelsförfattares förbunds tidskrift, Magazine article 2018
Magazine article

2017

Harald Thuen, Den norske skolen. Utdanningssystemets historie
Monica Reichenberg
Journal of Northern Studies, Book review 2017
Book review

2016

A Friend in Need? Research agenda for electronic Second Language infrastructure.
Elena Volodina, Beata Megyesi, Mats Wirén, Lena Granstedt, Julia Prentice et al.
Proceedings of the Swedish Language Technology Conference, Umeå Universitet, Conference contribution 2016
Conference contribution

Samer i svenska läroböcker. En studie i medborgarfostran
Monica Reichenberg
Folk uten land. Og gi stemme og status til urfolk og nasjonale minoriteter, Kristiansand, Portal akademisk, Chapter in book 2016
Chapter in book

Aktuell forskningsrapport av Per Fröjd
Monica Reichenberg
Dyslexi, Book review 2016
Book review

Att ha en vuxen son med diagnos
Monica Reichenberg
Västerbottens - Kuriren 30 september., Magazine article 2016
Magazine article

Explaining Teachers’ Use of Textbooks
Monica Reichenberg
Journal of Educational Media, Memory and Society, Journal article 2016
Journal article

Who will present it during the broadcast? A case study at a daily activity centre
Monica Reichenberg
Journal of Research in Special Educational Needs, Journal article 2016
Journal article

2015

Intervju med statsminister Stefan Löfvén
Monica Reichenberg
Dyslexi, Magazine article 2015
Magazine article

Metodrushen
Monica Reichenberg
Specialpedagogisk tidskrift - att undervisa, Magazine article 2015
Magazine article

Del 1 i Modulen:Strukturerad läs-och skrivundervisning. Läs- & skrivportalen
Monica Reichenberg, Diana Berthén, Fia Andersson
Stockholm, Skolverket, Other 2015
Other

Literacy, Language and Social Interaction in Special Schools
Monica Reichenberg
The Reading Matrix, Journal article 2015
Journal article

2014

An Intervention Study in Grade 3 Based Upon Reciprocal Teaching
Monica Reichenberg, Kent Löfgren
Journal of Education and Learning (EduLearn), Journal article 2014
Journal article

Questioning the Author in a Scandinavian context
Monica Reichenberg
L1-Educational Studies in Language and Literature, Journal article 2014
Journal article

Elever i årskurs 3 läser och samtalar om texter: En interventionsstudie
Monica Reichenberg, Britt-Marie Emanuelsson
Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge, Journal article 2014
Journal article

"Det finns människor som tror att sådana som vi inte kan lära sig att förstå vad det står."
Monica Reichenberg
I: Fischbein (red.)., Ungdomar läser och skriver - Specialpedagogiska perspektiv., Lund, Studentlitteratur, Chapter in book 2014
Chapter in book

”Jag använder alltid penna när jag skriver dagbok” en studie över skrivaktiviteter på Daglig verksamhet
Monica Reichenberg
Människor som skriver. Perspektiv på vardagligt skriftbruk och identitet., Umeå, University of Gothenburg, Chapter in book 2014
Chapter in book

2013

Delaktighet i textsamhället
Monica Reichenberg
Dyslexi, Magazine article 2013
Magazine article

Nordisk morsmålsdidaktikk. Forskning, felt og fag.
Monica Reichenberg
Journal of Northern Studies, Book review 2013
Book review

Ökad läsförståelse på bara tolv veckor
Monica Reichenberg
Handledarskap till Grundskoletidningen. Gothia fortbildning, Magazine article 2013
Magazine article

The social practice of reading and writing instruction in schools for intellectually disabled pupils
Monica Reichenberg, Kent Löfgren
Journal Of Special Education And Rehabilitation, Journal article 2013
Journal article

Läromedel i nätverkssamhället
Monica Reichenberg
I N. Askeland; Eva Maagerø & Bente Aamotsbakken (red), Lœreboka. Studier i olike lœrebokstekster, Trondheim, Akademika forlag, Chapter in book 2013
Chapter in book

Lesing i kunnskapssamfunnet
Monica Reichenberg
Dyslexi, Book review 2013
Book review

Are "reader-friendly" texts always better?
Monica Reichenberg
IARTEM, Journal article 2013
Journal article

När forskaren går in och leder textsamtal i klassrummet. En interventionsstudie med elever med utvecklingsstörning
Monica Reichenberg
I D. Skjelbred & A. Veum (red), Literacy i Læringskontekster,, Oslo, Cappelen Damm Akademisk ., Chapter in book 2013
Chapter in book

2012

Att skriva medan man tränar lässtrategier
Monica Reichenberg
I Hanna Lehti-Eklund, Anna Slotte-Lutge, Beatrice Sillén & Ria Heilä -Ylikallio, Skriftpraktiker hos barn och unga. Rapport 335, , Åbo, Pedagogiska fakulteten. Åbo akademi., Chapter in book 2012
Chapter in book

Vägar in i textsamhället. En lässtudie med elever i grundsärskolan
Monica Reichenberg
Synnøve Matre og Atle Skaftun (red.) Skriv! Les! 1Artikler fra den første nordiske konferansen omskriving, lesing og literacy., Trondheim, Akademika forlag, Chapter in book 2012
Chapter in book

Hur kan vi öka delaktigheten i textsamhället?
Monica Reichenberg
I Roger Jacobsson (red.), Thule. Kungliga Skytteanska Samfundets årsbok 2012., Umeå, Kungliga Skytteanska Samfundet., Chapter in book 2012
Chapter in book

Alla kan lära sig att läsa och förstå texter.
Monica Reichenberg
I E. Nordman & G. Salo (red.), Dyslexi – aktuellt om läs-och skrivsvårigheter . ANDRA BOKEN,, Stockholm, Svenska Dyslexiföreningen. Tingsryds tryckeri. , Chapter in book 2012
Chapter in book

Hur gör vi för att elever ska förstå en faktatext?
Monica Reichenberg
Cecilia Lööf Mahler (red.). AHA, nu fattar jag., Helsingborg, Nypon förlag, Chapter in book 2012
Chapter in book

Undervisning och läromedel spelar roll
Monica Reichenberg
Ingrid Henning Loeb & Helena. Korp (red.). Lärare och lärande. I yrkesprogram och introduktionsprogram., Lund, Studentlitteratur, Chapter in book 2012
Chapter in book

Gränser på gott och ont: Undervisning i särskolan förr och nu
Monica Reichenberg
Daniel Andersson & Lars-Erik Edlund(red.) Språkets gränser - och verklighetens , Umeå, Institutionen för språkstudier och författarna, Chapter in book 2012
Chapter in book

2011

Vad är egentligen lättläst samhällsinformation?
Monica Reichenberg
I J. Smidt, E. Seip Tønnesen & B. Aamotsbakken (red.), Tekst og tegn. Lesing, skriving og multimodalitet i skole og samfunn, Trondheim, Tapir Akademisk forlag, Chapter in book 2011
Chapter in book

Varför behövs lättlästa läroböcker?
Monica Reichenberg, Ingvar Lundberg
I N. Ammert (red.), Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik., Lund, Studentlitteratur, Chapter in book 2011
Chapter in book

A critical conceptual analysis. Comments on five contributions
Monica Reichenberg
L1 Educational Studies in Language and Literature, Journal article 2011
Journal article

2010

Kan forskningen ge oss begripliga läromedel?
Monica Reichenberg
De första femtio åren. En jubileumsbok om Sveriges läromedelsförfattares förbund, Klippan, Ljungbergs tryckeri, Chapter in book 2010
Chapter in book

Läsningens psykologi och pedagogik
Monica Reichenberg
Dyslexi, Book review 2010
Book review

Historia då, nu och sedan
Monica Reichenberg
HLFÅ (Historielärarnas förenings årsskrift.), Book review 2010
Book review

Historia då, nu och sedan
Monica Reichenberg
KOM (kommunikation mellan vuxenutbildare), Book review 2010
Book review

Hur gör vi för att Ida och Filip skall försstå vad de läser?
Monica Reichenberg
I: Ida och Filip-kartläggning av läsförståelse i åk 5. , Vasa, Lärum-förlaget, Chapter in book 2010
Chapter in book

Elever i gymnasiesärskolan läser och samtalar kring lättlästa texter
Monica Reichenberg
I: D. Skjelbred & B. Aamotsbakken (red.), Faglig lesing i skole og barnehage. Oslo: Novus forlag. S. , Journal article 2010
Journal article

Deaf adults and comprehension of expository texts
Monica Reichenberg
L1 – Educational Studies in Language and Literature, Journal article 2010
Journal article

2009

Alla ska med på läståget!
Monica Reichenberg
Jag läser B Lärarbok, Stockholm, Liber, Chapter in book 2009
Chapter in book

Ny norsk avhandling om lässtrategier och läsmotivation
Monica Reichenberg, Karin Taube
Dyslexi, Book review 2009
Book review

Varför bör det finnas lättlästa texter?
Monica Reichenberg, Ingvar Lundberg
Specialpedagogisk tidskrift- att undervisa, Magazine article 2009
Magazine article

Sjangrer i gjenbruk
Monica Reichenberg
Norsklæreren, Book review 2009
Book review

Det är skillnad på lätta mysterieberättelser och faktatexter
Monica Reichenberg
Læsepedagogen, Magazine article 2009
Magazine article

”Det är lättare att komma ihåg om man tar det del för del.”
Monica Reichenberg
Svensklärarens årsskrift, Magazine article 2009
Magazine article

Is there anything in the text that the author has omitted?”
Monica Reichenberg
Ninth International Conference on Learning and Educational Media. Learning and Educational Media, Magazine article 2009
Magazine article

Vocational students talk about texts in small groups
Monica Reichenberg
In L1 – Educational Studies in Language and Literature, Journal article 2009
Journal article

Att kunna läsa är inte detsamma som att förstå
Monica Reichenberg
Svenska F-6.LIber, Magazine article 2009
Magazine article

Att bygg upp sin läsförståelse medan man läser
Monica Reichenberg
I S.V. Knudsen, D. Skjelbred & B. Aamotsbakken (red.) Lys på lesing. Lesing av fagtekster i skolen., Journal article 2009
Journal article

2008

Vad är lättläst?
Ingvar Lundberg, Monica Reichenberg
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Report 2008
Report

Have they pinced it from another newspaper?
Monica Reichenberg, Ingela Wadbring
Designs for Learning, Journal article 2008
Journal article

Showing 1 - 100 of 127

Page Manager: Anna-Carin Jonsson|Last update: 2/4/2019
Share:

The University of Gothenburg uses cookies to provide you with the best possible user experience. By continuing on this website, you approve of our use of cookies.  What are cookies?