Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Språkstödjande handlingar i förskolan utvecklade i forskningsprojekt

Nyhet: 2019-12-02

Under våren 2019 har Ann Nordberg, universitetslektor på institutionen för pedagogik och specialpedagogik, tillsammans med pedagoger på förskolor i Vänersborgs kommun, genomfört ett forskningsprojekt om ett forskningsbaserat språkstödjande arbetssätt via strukturerade observationer, kollegiala diskussioner och reflektioner.

I de deltagande förskolorna i Vänersborg fanns en förankrad utvecklingsorganisation och ett pågående aktionslärande. I likhet med vad professor Karin Rönnerman skriver i sin bok Att leda från mitten visar detta projekt på att "lärledare" är mycket viktiga i det kollegiala arbetet. Lärledare ses som en slags mellanledare som vägleder och inspirerar kollegorna utifrån sin kunskap om verksamheten. I de deltagande förskolorna i Vänersborgs förskolor är lärledarna vägledare och inspiratörer för sina kollegor på ett djupt professionellt sätt.

Ett resultat i förskolorna i Vänersborg var att viktiga insikter om hur förskolans personal skulle planera för hur de mer medvetet kan initiera fler samtal mellan barn. De blev även påminda, på ett konkret sätt, exempelvis att använda längre meningar ihop med barnen. Ann Nordberg menar att den ökade medvetenheten i sig var en stor vinst:

– Personalen på förskolorna fick sätta strålkastarna på sig själva och det är också det som var poängen med de strukturerade observationerna. Att se vad är det som egentligen händer och försöka förstå miljön och samspelet bättre för att kollegialt kunna utvecklas.
Fördelen med att använda sig av ett vetenskapligt beprövat observationsverktyg och en strukturerad modell av kollegialt lärande var även att det satte fokus på en faktisk vardaglig situation, i detta fall tambursituationen, och på relationen mellan undervisning och barns lärande, istället för på enskilda barn eller pedagoger. Ann Nordberg har följt, stöttat, analyserat och dokumenterat pedagogernas arbete och sammanfattat resultaten i en forskningsartikel.

Sammanfattningsvis handlar forskningsprojektet i förskolorna i Vänersborg om att ge tidiga insatser till barnen gällande språk och kommunikation, vilket en enig forskning slår fast gynnar alla barns tal, läs, och skrivförmåga senare i skolan och i livet.

Deltagarna i projektet reflekterade över sitt pågående arbete, individuellt och kollegialt, och forskningen bidrog med teoretiska verktyg och perspektiv som kan utmana förgivettaganden och ge distans. Resultatet blev att såväl individuell som kollektiv kunskap skapades, samt ett gemensamt sätt att kommunicera om kunskapen. I projektet i Vänersborg leddes det kollegiala lärandet av utsedda lärledare i de olika arbetslagen.

Ann Nordberg, Karin Rönnerman från IPS, Göteborgs universitet och rektor Åsa Carlsson från Vänersborg intervjuas om forskningsprojektet. Läs på skolverket.se

Referenser

Nordberg, A. (2019) Support of language and communication in the "Tambour situation" in Swedish preschools, Early Child Development and Care, DOI: 10.1080/03004430.2019.1645134

Rönnerman, K., Edwards-Groves, C., & Grootenboer, P. (2018) Att leda från mitten – Lärare som driver professionell utveckling. Stockholm: Lärarförlaget.

AV:

Snabbval IPS

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus A, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Fax:
031-786 2070

Sidansvarig: Torsten Arpi|Sidan uppdaterades: 2018-05-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://ips.gu.se/Aktuellt/Nyheter/Nyheter_detalj//sprakstodjande-handlingar-i-forskolan-utvecklade-i-forskningsprojekt.cid1665592
Utskriftsdatum: 2019-12-14