Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Grundlärarstudenter på givande utbyte i USA

Nyhet: 2018-02-12

Nya perspektiv, större säkerhet i lärararrollen och tacksamhet för utbildningen i Sverige. Men också vänner för livet, lite hemlängtan och erfarenhet av att bo på ett campus.

Kajsa Jonsson, Johanna Leijonhielm och Felicia Lindén läser sin sjunde termin på Grundlärarprogrammet, inriktning årskurs 4-6 vid Göteborgs universitet. Förra terminen valde de att studera i Texas i USA, på TCU, Texas Christian University. En upplevelse de hoppas att fler studenter kan få.
– Något vi har fått med oss är att vi känner oss mer säkra i vår lärarroll, på vad vi vill lära ut och vad vi vill att våra elever ska få ut av det, säger Kajsa Jonsson.

Utbytesstudenter från grundlärarprogrammet

Ett liv på campus

De talar om skillnaden mellan att studera i Sverige och i USA. I USA läser du alla kurser parallellt och som student befinner du dig på campus i stort sett hela tiden. Det är där du studerar, bor, äter och umgås. På deras campus fanns det ungefär 10 000 studenter.
– Vi hamnade i en skolbubbla, man är ju på campus hela tiden. Här har man ju ett liv utanför skolan, det hade man inte där på samma sätt, säger Johanna Leijonhielm.

Den amerikanska studenten är ofta lite yngre och campus blir som deras första hem. De är väldigt engagerade, deltar i många föreningar och i alla event. Johanna nämner matcherna i amerikansk fotboll och hur stort det är i USA. Skolan hade en egen arena som tog 50 000 personer. Matchdagar var det festligheter hela dagen och arenan var fullsatt.
– Det är ju så starkt, de har sin idrottförening, sin maskot och sina färger lila och vitt. Så lätt att känna att man blir en del av en gemenskap. Vi var ju lite äldre och gjorde lite mer saker utanför campus, säger Felicia Lindén.

Vissa skillnader

De reste till Mexico och besökte Austin och Dallas. De talar om att vara i just Texas och att lite av de fördomar de hade stämde. Det är mycket friterad mat, stora bilar och det finns inte en enda buss. Hur det är omöjligt att promenera utan att någon stannar och erbjuder skjuts och att politik inte är något de talar om i skolan. Men även om hur välkomna de kände sig och om alla nya vänner de har fått.

Och TCU välkomnade verkligen internationella studenter och påpekade att de kunde bidra med nya perspektiv för de amerikanska studenterna.
– Man kände sig ju viktig så här i efterhand, de var ju väldigt intresserade när man sa att man var från Sverige, det var jätteexotiskt att vara från Sverige, säger Johanna.

Studierna och undervisningen

De läste fyra kurser som alla gick över hela terminen. En praktikkurs som inkluderade sju timmar i veckan på en skola, en kurs i barnlitteratur, en kurs som gick ut på att kritiskt granska skolor i USA och en annan om att hantera och motivera elever i klassrummet.

Johanna, Kajsa och Felicia talar om hur de upplevde en annan syn på lärande och elever. Att en lärare har en annan auktoritet och bestämmer i klassrummet. I Sverige lyssnar lärare mer på sina elever, något de upplever som positivt. Att du som elev kan känna att det du säger faktiskt betyder något.
En annan skillnad är synen på kritiskt tänkande. I Sverige är det ett viktigt inslag medan det i USA inte lärs ut på samma sätt. De kände att de lärt sig mycket om det under sin utbildning i Sverige, exempelvis genom att göra kursutvärderingar och kritiskt granska sin utbildning.
– Det gör att vi värderar det mycket högre. När man inte ska tänka kritiskt inser man hur viktigt det är, ja det är jättebra, säger Felicia.
De nämner att de känner större stolthet över att gå på Göteborgs universitet nu, att de blivit medvetna om hur bra det är och hur mycket de har fått lära sig.

Nya erfarenheter

En annan sak att uppskatta är att få prata sitt eget språk. Vilket i sin tur har gett mer förståelse för dem som inte har svenska som modersmål.
– Det är ju svårt att hålla igång ett samtal på ett annat språk, det är jättesvårt. Trots att det är engelska som vi har haft med oss så länge, säger Johanna.
Mindre positivt var att vara ifrån sin familj och att en termin ibland känns väldigt lång. Att du är på helspänn hela tiden och måste anstränga dig, det är en ny miljö, nya människor och ett annat språk. Och att vissa värderingar kanske inte stämmer med dina egna.

Annars har de mest positiva erfarenheter och de tycker att fler ska åka på utbyte. Att just kontrasten och att ha ett annat system att kunna jämföra med ger så mycket.
– Vi kände oss allihop under vägen ganska redo för att gå ut och bli lärare. Genom att få nya perspektiv blir man också mycket mer säker på hur man själv vill vara som lärare. De tänker annorlunda mot hur vi tänker, då känner man så starkt hur man själv vill vara i sitt klassrum och behandla sina elever. Jag känner mig bara mycket mer redo, säger Johanna

Råd till andra studenter som vill åka på utbyte

Johanna, Kajsa och Felicia tipsar om att utnyttja de resurser som finns på fakulteten, att boka ett möte med ISOP (International Student Office Pedagogen) för att få mer information.

Du måste dock vara beredd på att ta egna initiativ och tänka på att det tar tid. När de började titta på vilka möjligheter som fanns fick de först svaret att det inte var möjligt för grundlärararstudenter med deras inriktning. De har därför själva lagt ner mycket jobb för att komma iväg. Nu har grundlärarstudenter möjlighet att studera utomlands under termin 5-6.
– Första grejen är ju att vara ute i god tid, det är nummer ett. Var bredd på att det tar tid men att det är värt det, säger Kajsa.

Ett annat råd är också att det land du tänker på först inte alltid behöver vara det bästa.
– För var du än hamnar kommer du ju att träffa nya människor och få nya perspektiv. Man borde verkligen ta chansen vart det än blir, säger Johanna

Praktisk information

Är du student på Pedagogen och vill åka på utbyte vänder du dig i första hand till ISOP (International Student Office Pedagogen). Utbildningsvetenskapliga fakulteten har utbytesavtal med ett flertal universitet både inom och utom Europa. Vilka utbytesmöjligheter som finns beror på vilket program du går och inom vilket ämnesområde du studerar.

Deadline för att söka utbytesstudier för kommande läsår är den 1 februari varje år. Ansökan för eventuella restplatser öppnar i september.


 

AV:

Artikeln publicerades först på: idpp.gu.se

Snabbval IPS

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus A, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Fax:
031-786 2070

Sidansvarig: Torsten Arpi|Sidan uppdaterades: 2018-05-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?