Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Givande när CUL-doktorander konfererade

Nyhet: 2019-11-05

En chans att formulera sig kring sin kommande avhandling och få efterlängtad respons, både från andra CUL-doktorander och seniora forskare. Det var uttalade synpunkter på Mötesplats CUL, den konferens som arrangerades i slutet av oktober.

Till tvådagarskonferensen i Sankt Jörgen Park var samtliga i nuläget verksamma CUL-doktorander och deras handledare, företrädare för skolverksamheter samt skolpolitiker inbjudna.
Konferensen byggde på aktivt deltagande. De deltagande CUL-doktoranderna presenterade sina respektive forskningsprojekt antingen genom rundabordssamtal, med posters eller genom paper.
Ali Yildirim (t.v på fotot intill), professor vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession, föreläste på temat Mixed methods in Education: Promises and Challenges medan Ulf Bjereld, professor vid statsvetenskapliga institutionen, föreläste om Problematiska problem? Om det vetenskapliga problemets betydelse i forskningsprocessen.


En av CUL-doktoranderna på plats var Becky Bergman, doktorand vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik på halvtid sedan ett år. Övrig tid tjänstgör hon på sin arbetsplats sedan 20 år, institutionen för vetenskapens kommunikation och lärande på Chalmers, CLS, som också externfinansierar hennes doktorandstudier på halvtid. Hon kommer själv från Kent i sydöstra England.
Hennes kommande avhandling kommer att handla om hur ingenjörsstudenter på masternivå kommunicerar inom ramen för interkulturella grupparbeten.
– Fokus är vad som egentligen händer i en sammansatt grupp av svenska och utländska masterstudenter, hur det blir med interaktionen och hur de kommer överens, säger Becky Bergman.

Problematiska grupperingar

Hon menar att grupperingarna i ”svenska” och ”internationella" studenter är problematisk, något hon redan kunnat konstatera i sina intervjuer.
– Det finns en oerhörd spridning inom respektive grupp. I den svenska gruppen finns kanske sådana som varit i Sverige i fyra år, medan bland de internationella studenterna finns engelska studenter eller studenter från andra engelskspråkiga länder som har en enorm fördel på utbildningen eftersom man där kommunicerar på just engelska.
– Problemet är att det finns en jargong med fixa och skilda förväntningar på både de svenska och de internationella studenterna.
Det finns litteratur om detta område, främst från Storbritannien och Australien. Becky Bergman vill därför undersöka vad som händer i det svenska sammanhanget.

Konflikt med uttalade mål

– Det som händer är oftast att svenska studenter söker sig till andra svenska studenter medan de internationella studenterna hellre söker ett utbyte med andra internationella. Detta innebär en konflikt med de uttalade målen på många lärosäten där man oftast har ett uttalat mål med internationella studenter på plats, att det ska innebära just ett utbyte, säger Becky Bergman.
– Att studenterna grupperar sig på detta sätt sker av pragmatiska skäl. De svenska studenterna har ofta redan studerat ihop under tre år, de vet vad som fungerar.
En väg att bryta detta menar hon är att lärarna gör grupperingen av studenter, tvingar dem ihop helt enkelt.
Hennes beslut att söka sig till forskarskolan CUL är den konflikt hon sett under så många år i högskolan.

Som olja och vatten

– Det finns internationella mål om interaktion och utbyte i högskolan. Men i realiteten är de här studentgrupperna som olja och vatten, de blandas inte i vare sig lärosal eller i grupparbeten, säger Becky Bergman.
Mötet med andra CUL-doktorander och övriga på Sankt Jörgen Park betydde mycket.
– Det var mycket givande att få presentera mitt pågående avhandlingsarbete. Jag fick värdefulla frågor och synpunkter. Det gav mig verkligen ett breddat perspektiv, säger hon.

CUL står för Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, en fakultetsgemensam forskarskola vid Göteborgs universitet.

Till CUL:s webb

AV:

Artikeln publicerades först på: uf.gu.se

Snabbval IPS

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus A, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Fax:
031-786 2070

Sidansvarig: Torsten Arpi|Sidan uppdaterades: 2018-05-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?