Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Erbjuder speciallärarutbildning via lärcenter i Mariestad och Uddevalla

Nyhet: 2018-04-04

Hallå där Marcus Warnby och Inger Berndtsson, viceprefekt för lärarutbildning respektive studierektor för Speciallärarprogrammet, båda vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik.

Vilken är bakgrunden till att Göteborgs universitet erbjuder Speciallärarprogrammet, specialisering Matematikutveckling, via lärcenter i Mariestad och Uddevalla med start i höst?
– Lärcenterbaserad utbildning inom speciallärarprogrammet har vi haft sedan hösten 2016, men då inom specialiseringen Utvecklingsstörning. Det har varit ett gynnsamt sätt för studenter att gå en halvfartsutbildning som är förlagd till den region de bor och verkar i. Efter två omgångar med utvecklingsstörning erbjuder vi nu i den omgång som startar hösten 2018 även specialiseringen Matematikutveckling. Bakgrunden är att vi sett att vi haft ett relativt högt söktryck med många antagna till denna specialisering men där flera studenter valt att inte registrera sig till kursstart. En trolig orsak är just det faktum att utbildningen kräver att man reser till Göteborg för campusträffarna, vilket kan krocka med den övriga verksamhet man har i sin hemregion.

– Det finns ett stort behov av fördjupad kunskap inom det matematikdidaktiska området med fokus på specialpedagogik och inkluderat lärande och vi vill medverka till att erbjuda möjlighet till utökad kompetens inom det här området för lärare i Västsverige.

Vad är egentligen mervärdet med en lärcenterbaserad studiegång?
– Mervärdet ur ett studentperspektiv är bland annat det som vi nämnde ovan, att studenterna kan studera i närheten av sin hem- och yrkesort. Vi ser även att dessa studentgrupper har god genomströmning och blir en tajtare studentgrupp, vilket möjliggör ett gott nätverkande som yrkesprofessionella i sin region. Ett välfungerande nätverk möjliggör också fortsatt utveckling och samverkan efter studierna. Genom att arbeta tillsammans i nära anknytning till egna verksamheter möjliggörs en god koppling mellan praktik och teori där nyvunna kunskaper kontinuerligt kan prövas i den egna undervisningen.

– Ur universitetets perspektiv är det ett mervärde att vi kan nå ut med vår utbildning till regioner där vi riskerar att annars inte rekrytera studenter. På detta sätt kan universitetet sägas ta ett ansvar för utveckling av det matematikdidaktiska arbetet med koppling till specialpedagogik och inkluderande pedagogik inom västra regionen.

Det råder stor brist på utbildade speciallärare och specialpedagoger i Sverige. Hälften av de verksamma är dessutom över 55 år, med stora pensionsavgångar som väntar. Hur bekymrad bör man vara över detta?
– Pensionsavgångar erbjuder också möjlighet för yngre lärare att träda in i viktiga funktioner i förskola, skola, vuxenutbildning och andra relevanta verksamhetsområden inom kommun, stat, landsting etc. Dock är det centralt, som vi ser det, att det sker en god och konstruktiv samverkan mellan den erfarenhetsbaserade kunskap som många äldre speciallärare och specialpedagoger besitter och forskningsbaserad kunskap. Här skulle vi vilja uppmuntra till att kollegor med stor erfarenhet erbjuds möjlighet att både dokumentera och diskutera sin kunskap med mer nyutbildade kollegor i en öppenhet inför både forskning och erfarenhet. Det är ett pedagogiskt ansvar att arbeta för att specialpedagogisk kompetens både vidareförs och utvecklas. I det här arbetet är det också väsentligt, menar vi, att beakta elevers, studenters och föräldrars synpunkter och erfarenheter.

– Universitetets ansvar inför kommande pensionsavgångar är att erbjuda utbildningsplatser nära lokaliserade till pedagogiska praktiker, samt att verka för en utbildning som förbereder för att undervisa inom, utveckla och leda specialpedagogiska och inkluderande pedagogiska verksamheter. En akademisk utbildning på avancerad nivå är en bra start inför ett spännande yrkesliv inom det specialpedagogiska området.

Läs mer om lärcenterbaserad studiegång, Speciallärarprogrammet, i Mariestad och Uddevalla

Mer information:
Marcus Warnby, e-post: marcus.warnby@ped.gu.se, tel: 031-7862083
Inger Berndtsson, e-post: inger.berndtsson@ped.gu.se, tel: 031-7862497

AV:

Artikeln publicerades först på: uf.gu.se

Snabbval IPS

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus A, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Fax:
031-786 2070

Sidansvarig: Torsten Arpi|Sidan uppdaterades: 2018-05-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?