Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter

  • Tufft för en ensam lärare att bedöma muntliga prov

    [2019-02-11] Lärarna gillar det muntliga nationella provet i engelska. Men samstämmigheten i bedömningen brister. Det visar Linda Borgers avhandling.

  • Det fria skolvalet förstärker ojämlikhet mellan elevgrupper och regioner

    [2019-02-05] Inte alla kan utnyttja det fria skolvalets möjligheter. De missgynnade bor på landsbygden, går i skolor i utsatta områden eller tillhör olika minoriteter. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet där konsekvenserna av det fria skolvalet undersökts.

  • Om kollegialt lärande som en väg mot framtidens skola

    [2019-02-04] Hallå Ulf Blossing, professor och skolforskare vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, som tillsammans med Ann-Christine Wennergren är aktuell med boken "Kollegialt lärande. Resan mot framtidens skola".

  • Undersöker likvärdighet och kvalitet i skolan

    [2019-01-15] Tre frågor till Kajsa Yang Hansen, ny professor i pedagogik vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik.

  • Seminarieserie vill samla forskare från hela universitet

    [2019-01-10] Alla forskare skriver. Vid sidan av seminarier och konferenser har den akademiska publikationen alltid varit ett självklart sätt att delta i det akademiska samtalet och sprida ny kunskap. Nu ska en ny seminarieserie samla forskare från hela universitetet för att diskutera och undersöka publikationsformer, meriteringssystem, nya publiceringskanaler och mycket mer.

  • Bedömningen av muntlig kommunikation i engelska kan vidareutvecklas

    [2018-12-03] De nationella proven ska vara ett stöd för lärare att göra likvärdiga bedömningar och bidra till rättvisa betyg. En avhandling vid Göteborgs universitet pekar på styrkor men också på möjliga förbättringar vad gäller samstämmighet och genomförande i bedömningen av elevers muntliga kommunikation i engelska.

  • Etiopiens ambassadör besökte Pedagogen

    [2018-11-21] Vid ett besök på institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS, informerade sig Etiopiens ambassadör i Sverige, Merga Bekana, om det pågående och Sida-finansierade projektet vid IPS där 17 etiopiska doktorander handleds.

  • Kunglig nederländsk riddarorden till Mona Arfs

    [2018-11-14] Mona Arfs, med bakgrund som prefekt vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik samt som viceprefekt vid institutionen för språk och litteraturer, har erhållit den kungliga nederländska Oranien-Nassauorden för sina utmärkande och mångåriga insatser för att stärka banden mellan svensk och nederländsk kultur.

  • Välbesökt konferens när Forskning pågår! genomfördes

    [2018-11-12] Runt 200 lärare, skolledare och verksamhetsutvecklare tog chansen att uppdatera sig på det senaste inom Utbildningsvetenskapliga fakultetens forskning när Forskning pågår! för fjärde året i rad genomfördes på Pedagogen.

  • Ny rapport om att bedöma språklig kompetens

    [2018-11-08] Hallå där Gudrun Erickson, professor vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik och redaktör för den nyutkomna RIPS-rapporten "Att bedöma språklig kompetens". I den ger 19 medarbetare i projektet Nationella prov i främmande språk, vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, en mångfacetterad bild av utvecklingsarbetet bakom de nationella proven och bedömningsstöden i engelska och moderna språk.

Fler nyheter

Snabbval IPS

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus A, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Fax:
031-786 2070

Sidansvarig: Torsten Arpi|Sidan uppdaterades: 2015-12-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?