Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter

  • Personer med funktionsnedsättning nämns men syns inte i läroböcker

    [2017-11-29] Läroböcker är viktiga för en inkluderande utbildning. Ändå är personer med funktionsnedsättning mestadels osynliggjorda i läroböcker. Det visar forskning vid Göteborgs universitet.

  • Vuxenutbildning i förändring

    [2017-11-08] Vuxenutbildningen har länge setts som en andra chans till utbildning och arbete. Sedan millennieskiftet har den dock förändrats. Idag handlar det om snäv matchning mot arbetsmarknaden för återinträde i arbetsliv efter arbetslöshet och sjukskrivning, eller vid ungdomars inträde på arbetsmarknaden och vid integration av nyanlända.

  • Intelligens viktigare än social kompetens för elevers chanser att lyckas i framtiden

    [2017-11-02] Skolbarns intelligens väger tyngre än deras socioemotionella förmågor för hur de presterar i skolan och för hur stor risk de senare i livet löper för att bli arbetslösa. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.

  • 34 miljoner från Vetenskapsrådet till utbildningsvetenskap

    [2017-11-01] Två forskarskolor och två forskningsprojekt vid Göteborgs universitet har tilldelats drygt 34 miljoner kronor i Vetenskapsrådets utlysning inom utbildningsvetenskap.

  • Heteronorm inom språkundervisningen

    [2017-10-27] I en aktuell avhandling vid Göteborgs universitet visas hur viss sexualitet är närvarande men annan frånvarande i högstadiets språkundervisning vid två svenska skolor.

  • Olika vägar in i läraryrket

    [2017-10-26] I en avhandling vid Göteborgs universitet vittnar lärare om hur existentiell utvecklingen in i yrket är. Som exempelvis när de på egen hand tvingas hantera händelser som lärarutbildningen inte förberett dem för.

  • Undersöker varför vissa skolor lyckas

    [2017-10-26] Hallå Ulf Blossing, skolforskare och ny professor i pedagogik vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, hur ser egentligen sambandet mellan goda elevresultat och skolornas organisation ut?

  • Högtidlig examenshögtid vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

    [2017-10-25] Under högtidliga former avhölls den 13 oktober för tredje gången en examenshögtid vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten.

  • Ny bok ger stöd för utveckling av undervisning

    [2017-10-03] Hallå där Anette Olin, docent vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik och en av redaktörerna för den nyutkomna boken "Undersöka och utveckla undervisning" som ger många exempel på hur beprövad erfarenhet och utbildningsvetenskaplig forskning kan användas som stöd för utveckling av såväl undervisning som didaktisk kunskap.

  • En timme på Pedagogen startar

    [2017-09-27] Faderskap i omvandling, betydelsen av PISA-undersökningarna, de ensamkommande barnens skolgång i Sverige samt en vuxenutbildning i förändring. Det är i korthet vad En timme på Pedagogen bjuder på under höstens lunchföreläsningar som är ett samarrangemang mellan Göteborgs universitet och Folkuniversitetet.

Fler nyheter

Snabbval IPS

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus A, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Fax:
031-786 2070

Sidansvarig: Torsten Arpi|Sidan uppdaterades: 2015-12-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?