Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

En särskild skola? Undervisning, lärande och synen på uppdraget i särskolan

Seminarium

Seminarium med Gunilla Lindqvist, docent i pedagogik och lektor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet.

Gunilla Lindqvist, docent i pedagogik och lektor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet.

Särskolan som skolform har funnits länge i Sverige. Ändå finns förvånansvärt lite forskning om undervisning och lärande i särskolan. Under hösten 2016 genomfördes en totalpopulationsundersökning i form av en enkätstudie med fokus på frågor om de undervisnings- och lärandemiljöer som särskolans elever möter. Enkäten besvarades av över 2 000 lärare i hela Sverige - lärare som undervisar elever i grundsärskolan och gymnasiesärskolan, såväl som lärare undervisande elever integrerade i grundskolan.
Studien tar sin utgångspunkt bland annat i Schiros (2013) utbildningsideologier.

Centrala frågor i presentationen är:
- Hur ser lärarna på sitt utbildningsuppdrag?
- Hur ser lärarna på samverkan?
- Hur ser lärarna i särskolans olika verksamheter på sitt arbete - skiljer sig deras svar beroende på var de arbetar?

Presentationen följs av en gemensam diskussion utifrån de resultat som presenteras. Underlag för seminariet skickas ut senare.

Föreläsare: Gunilla Lindqvist

Datum: 2019-11-04

Tid: 13:15 - 15:00

Kategorier: Pedagogik och didaktik

Plats: Sal: A1 338

Kontaktperson: Shruti Taneja Johansson

Snabbval IPS

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus A, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Fax:
031-786 2070

Sidansvarig: Ulrica Lilja|Sidan uppdaterades: 2011-03-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?