Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kalendarium

Aktionsforskning - Ett verktyg för det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan

Tid: 2019-02-27 kl 16:00,

Evenemangstyp: Seminarium

Kollegiet gästas av personal från förskolorna Skinnemo i Trollhättan och Skogslyckan i Uddevalla.

Girls in vocational studies: The academic voices in the classroom. A comparison of vocational girls' use of English in and out of school

Tid: 2019-03-12 kl 13:00,

Evenemangstyp: Seminarium

Kollegiet Genusperspektiv i pedagogik och Kollegiet för språkpedagogik inbjuder till ett gemensamt seminarium. Seminariet tar sin utgångspunkt i en masteruppsats som rör engelskundervisning och genus på yrkesförberedande program, skriven av Shilan Ahmadian vid Universitetet i Oslo.

Föreläsare: Shilan Ahmadian har en master i engelsk didaktikk ved Universitetet i Oslo. I masteroppgaven er hun opptatt av hvordan jenter på yrkesfag bruker engelsk på og utenfor skolen. Ahmadian jobber nå som lærer i engelsk og norsk ved Strømmen videregående skole, som er en ren yrkesfaglig skole, hvor hun også underviser i innføringsklasser.

Teaching Phenomenology to Qualitative Researchers, Cognitive Scientists, and Phenomenologists

Tid: 2019-03-20 kl 15:00,

Evenemangstyp: Seminarium

Ett seminarium där vi diskuterar och samtalar kring hur fenomenologi kan tydliggöras i undervisning samt i forskning. Vi utgår från artiklar i ett temanummer från The Indo-Pacific Journal of Phenomenology. Volume 12 Special Edition September 2012 - by Shaun Gallagher and Denis Francesconi

Samverkande och hållbara strategier för forskning och utveckling genom aktionsforskning

Tid: 2019-03-27 kl 16:00,

Evenemangstyp: Seminarium

I seminariet diskuteras aktionsforskningens möjligheter och utmaningar i samverkan mellan skola-akademi, lärare-forskare. Utifrån aktionsforskningsprojekt i Piteå kommun, presenterar vi tankar om vilken betydelse tillit och ömsesidighet kan ha för såväl forskning som utveckling i förskola och skola.

Föreläsare: Ulrika Bergmark och Kristina Hanson från Piteå kommun presenterar.

Rektorer och förskolechefer utvecklar reflekterande ledarskap genom ledar-ALP

Tid: 2019-04-16 kl 15:00,

Evenemangstyp: Seminarium

Ingrid, Fatima och `Ledar-alpare´ delger sina erfarenheter och upplevelser av Ledar-ALP

Föreläsare: Ingrid Nordblom, utvecklingsledare, Partille kommun
Fatima Haga Bjäreland, ALP samordnare
Avdelningschef, rektorer och förskolechefer som deltagit i Ledar-ALP

Leda arbetet mot kränkningar - utifrån ett juridiskt och pedagogiskt perspektiv

Tid: 2019-05-14 kl 15:00,

Evenemangstyp: Seminarium

Marie och Anna kommer att presentera idéer och ett gemensamt forskningsprojekt om skolledares uppdrag att leda arbetet mot kränkningar i skolan utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv

Föreläsare: Marie Wrethander, utbildningschef för Rektorsutbildningen vid Göteborgs universitet
Anna Gustafsson, universitetsadjunkt vid juridiska institutionen, Göteborgs universitet

Stories and the Life cabaret - Dwelling and Becoming in Music: Creation of a Multi Art Dance Performance among People over 65

Tid: 2019-05-15 kl 15:00,

Evenemangstyp: Seminarium

The aim of the study was to describe and analyse what aspects of musical learning that constitutes the process of developing a collective artistic life story among twenty amateur dancers over 65 years old. In earlier studies it was established that organized aesthetic communication offered participants to develop physically, emotionally and existentially (Ferm Almqvist & Andersson, 2018; Andersson & Ferm Almqvist 2018; Ferm Almqvist 2018). Based on these results regarding participation in dance workshops for elderly people, the current study focuses musical learning and further development during one year towards a performance on stage. The aim of the study is to describe how the musical learning proceeds throughout the project, where a series of workshops,consisting of training, choreography and improvisation, leads towards a common performance builton the participants' life stories. The following research questions were formulated: * How are life-stories and imaginations used and expressed in the processes of aesthetic communication? * How are bodily movements used and developed in organized musical situations? * How does the choreographer facilitate participants¿ development regarding emotional, existential and physical dimensions of dance in the musical room?

Föreläsare: Professor Cecilia Ferm Almqvist - Södertörn University

Snabbval IPS

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus A, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Fax:
031-786 2070

Sidansvarig: Ulrica Lilja|Sidan uppdaterades: 2018-11-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://ips.gu.se/Aktuellt/Kalender/
Utskriftsdatum: 2019-02-21