Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kalendarium

Samverkande och hållbara strategier för forskning och utveckling genom aktionsforskning

Tid: 2019-03-27 kl 16:00,

Evenemangstyp: Seminarium

I seminariet diskuteras aktionsforskningens möjligheter och utmaningar i samverkan mellan skola-akademi, lärare-forskare. Utifrån aktionsforskningsprojekt i Piteå kommun, presenterar vi tankar om vilken betydelse tillit och ömsesidighet kan ha för såväl forskning som utveckling i förskola och skola.

Föreläsare: Ulrika Bergmark och Kristina Hanson från Piteå kommun presenterar.

Masculinities, Margins and Mobilities: Understanding how first-in-family males aspire, transition and experience Australian university life

Tid: 2019-04-04 kl 13:00,

Evenemangstyp: Föreläsning

The Collegium for Gender in Education, IPS, would hereby like to announce the following seminar with Garth Stahl, visiting lecturer from the School of Education at the University of South Australia.

Föreläsare: Garth Stahl

Rektorer och förskolechefer utvecklar reflekterande ledarskap genom ledar-ALP

Tid: 2019-04-16 kl 15:00,

Evenemangstyp: Seminarium

Ingrid, Fatima och `Ledar-alpare´ delger sina erfarenheter och upplevelser av Ledar-ALP

Föreläsare: Ingrid Nordblom, utvecklingsledare, Partille kommun
Fatima Haga Bjäreland, ALP samordnare
Avdelningschef, rektorer och förskolechefer som deltagit i Ledar-ALP

Securitization theory and special education reforms focusing on children at risk

Tid: 2019-04-29 kl 15:00,

Evenemangstyp: Seminarium

Special education is to a significant extent based on special education programmes and support to children who are identified as children at risk. These programmes and support are often framed in educational reforms that aim to reduce risk and barriers to equal opportunities for learning and wellbeing.

Föreläsare: Dr. Helen Dwyer, Department of Special Education, Stockholm University

Vidgade vyer eller skymd sikt?

Tid: 2019-05-06 kl 15:00,

Evenemangstyp: Föreläsning

Kollegiet Förutsättningar, Utbildning och Resultat Kvantitativ forskning om de klassiska pedagogiska frågorna bjuder härmed in till vårens öppna seminarium: Vidgade vyer eller skymd sikt?

Föreläsare: Professor Lisbeth Lundahl, Umeå Universitet

FURKOLLEGIUM: Vidgade vyer eller skymd sikt?

Tid: 2019-05-06 kl 15:00,
Plats: Pedagogen, Västra hamngatan 25 - AK2136, Hus A

Evenemangstyp: Föreläsning

Ett av grundskolans mål är att "varje elev kan granska olika valmöjligheter och ta ställning till frågor som rör den egna framtiden" (Lgr 11, sid 11). Bland annat på grundval av rön från hennes forskningsprojekt under senare år ("Gymnasiet som marknad", "Osäkra övergångar", "Lära för karriärvalet" och "Att komma vidare") vill Lisbeth kritiskt belysa hur skolan hanterar detta uppdrag.

Föreläsare: Professor Lisbeth Lundahl, Umeå Universitet

Leda arbetet mot kränkningar - utifrån ett juridiskt och pedagogiskt perspektiv

Tid: 2019-05-14 kl 15:00,

Evenemangstyp: Seminarium

Marie och Anna kommer att presentera idéer och ett gemensamt forskningsprojekt om skolledares uppdrag att leda arbetet mot kränkningar i skolan utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv

Föreläsare: Marie Wrethander, utbildningschef för Rektorsutbildningen vid Göteborgs universitet
Anna Gustafsson, universitetsadjunkt vid juridiska institutionen, Göteborgs universitet

Stories and the Life cabaret - Dwelling and Becoming in Music: Creation of a Multi Art Dance Performance among People over 65

Tid: 2019-05-15 kl 15:00,

Evenemangstyp: Seminarium

The aim of the study was to describe and analyse what aspects of musical learning that constitutes the process of developing a collective artistic life story among twenty amateur dancers over 65 years old. In earlier studies it was established that organized aesthetic communication offered participants to develop physically, emotionally and existentially (Ferm Almqvist & Andersson, 2018; Andersson & Ferm Almqvist 2018; Ferm Almqvist 2018). Based on these results regarding participation in dance workshops for elderly people, the current study focuses musical learning and further development during one year towards a performance on stage. The aim of the study is to describe how the musical learning proceeds throughout the project, where a series of workshops,consisting of training, choreography and improvisation, leads towards a common performance builton the participants' life stories. The following research questions were formulated: * How are life-stories and imaginations used and expressed in the processes of aesthetic communication? * How are bodily movements used and developed in organized musical situations? * How does the choreographer facilitate participants¿ development regarding emotional, existential and physical dimensions of dance in the musical room?

Föreläsare: Professor Cecilia Ferm Almqvist - Södertörn University

Hur går det i skolan för barn och ungdomar placerade i familjehem eller på institution?

Tid: 2019-09-24 kl 15:00,

Evenemangstyp: Seminarium

Kollegiet för Förutsättningar, Utbildning och resultat samt Kollegiet för inkludering, likvärdighet och specialpedagogik inbjuder i samarbete med Institutionen för Socialt arbete till ett gemensamt seminarium

Snabbval IPS

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus A, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Fax:
031-786 2070

Sidansvarig: Ulrica Lilja|Sidan uppdaterades: 2018-11-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?