Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Speciallärarprogrammet, 90 hp

Speciallärarprogrammet är en påbyggnadsutbildning för verksamma lärare med minst tre års yrkeserfarenhet efter examen. Utbildningen är en yrkesutbildning som leder till speciallärarexamen.

Specialläraprogrammet bygger på tidigare lärarutbildning och yrkeserfarenhet och ges med följande specialiseringar

  • Ämnesspecialisering mot matematikutveckling
  • Ämnesspecialisering mot språk-, skriv-, och läsutveckling eller
  • Specialisering utvecklingsstörning

Utbildningen syftar till att ge fördjupade kunskaper om olika förhållanden i såväl samhälle och skola som faktorer på individnivå, vilka riskerar att leda till svårigheter i lärandet. Specialläraren skall utveckla ett sådant pedagogiskt, didaktiskt och analytiskt kunnande som krävs för att enskilt och tillsammans med skolans personal ge stöd och hjälp för elever i svårigheter inom områdena språk-, skriv-, och läsutveckling eller matematikutveckling eller för elever med utvecklingsstörning och deras lärande.

Efter genomgången utbildning förväntas specialläraren arbeta med att ge stöd för individer i behov av särskilda insatser inom ovan nämnda områden samt stödja lärare i utvecklandet av rådande lärmiljöer. Detta innebär att du efter genomgången utbildning bl. a. har

  • fördjupad kunskap om barns och elevers språk- och begreppsutveckling och stimulans av denna
  • fördjupad kunskap om elevers lärande och fördjupad kunskap om
    - barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling, eller
    - barns och elevers matematikutveckling, eller
    - barn och elever med utvecklingsstörning och deras allsidiga kunskapsutveckling i relation till ämnen eller ämnesområden.
  • förmåga att kritiskt och självständigt ta initiativ till, analysera och medverka i förebyggande arbete och bidra till att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer.
  • förmåga att vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör språk-, skriv-, läs- eller matematikutveckling eller lärande hos barn med utvecklingsstörning.
  • fördjupad förmåga till ett individanpassat arbetssätt för elever i behov av särskilt stöd.

Grundutbildningen bildar bas för lämpligheten i det kommande pedagogiska arbetet men hur speciallärarens kompetens tillvaratas är beroende av den kompetens och de behov som finns i verksamheten.

Läs mer om Speciallärarprogrammet 

 

 

Snabbval IPS

Mer information om Speciallärarprogrammet


Ansökan via www.antagning.se

Birgitta Levén arbetar som speciallärare

Studievägledning & kursadministration

Studievägledning
Tina Mathé
031-786 2284
e-post

Studieadministration
Anna Rehn
031-786 2295
e-post

Studierektor
Ingemar Gerrbo
031-786 2379
e-post

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus A, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 0000 (vx)

Fax:
031-786 2070

Sidansvarig: Ulrica Lilja|Sidan uppdaterades: 2016-06-30
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?