Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Aktionsforskning

Aktionsforskning är en väg mot skolutveckling som innebär att praktikerns frågor sätts i centrum och leder utvecklingsprocessen.

Processen kännetecknas av att man prövar genom handling, eller med andra ord genomför aktioner, och följer handlingarna systematiskt med hjälp av verktyg. Verktyg är forskningsmetoder som ger underlag till reflektion och analys av centrala aspekter i arbetet. Varje deltagare läser forskning som berör de frågor och det område som det egna utvecklingsarbetet handlar om. Det handlar både om att ta tillvara den professionella kompetens som finns, men också om att kunna utmana den.

Kurserna är därför utvecklade så att deltagare ingår i mindre grupper som tillsammans med en forskare reflekterar och analyserar den pågående processen. Forskaren bidrar där specifikt med handledning i forskningsarbetet och hela gruppen bistår med kollegial handledning. Detta är en form av kollektivt utvecklingsarbete som syftar till att utveckla den egna professionen och därmed arbetet i verksamheten.

För att sätta det egna utvecklingsarbetet i ett större sammanhang ingår också en teoretisk del i kurserna som exempelvis kan handla om skolutveckling, kvalitetsarbete eller fördjupning kring aktionsforskningens teoretiska utgångspunkter.

Kurserna syftar till att deltagarna ska få sådan kunskap om aktionsforskning att det fortsättningsvis blir en del av vardagsarbetet.

Snabbval IPS

Kontaktperson

Ingela Andersson
E-post
 

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus A, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Fax:
031-786 2070

Sidansvarig: Ulrica Lilja|Sidan uppdaterades: 2014-09-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?