Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Utbildning

Vid lärosätena i nätverket genomförs kurser och program i aktionsforskning. Ett Nordiskt Masterprogram i pedagogik med inriktning mot Aktionsforskning (NoMiA) har utvecklats inom nätverket och ges sedan 2011 vid Göteborgs universitet i samarbete med UiT Norges Arktiske Universitet, Tromsø. På programmet går lärare, rektorer, specialpedagoger, studievägledare m.fl. från både Sverige och Norge. I studiet er studentene fra Sverige og Norge deltakere på felles forelesninger og de responderer på hverandres tekster underveis. De första studenterna med en master i aktionsforskning kommer alltså att gå ut till sommaren 2015. Masterprogrammet har som ambisjon å fremme og ivarta sentrale perspektiver i nordisk utdanning. Blant annet er utvikling av dialoger mellom studenter og lærere og mellom studenter et sentralt moment i studieplanen og i gjennomføring av undervisning og vurdering av studiet.

Introduktionskursen på mastersprogrammet heter Aktionsforskning och Skolutveckling (PDA104, 15 hp) och är både en programkurs och en fristående kurs på avancerad nivå. Här får studenterna en god introduktion i vad det innebär att genomföra ett aktionsforskningsarbete i praktiken. Under handledning initierar och genomför varje student ett utvecklingsarbete på sin arbetsplats, följer processen med verktyg (forskningsmetoder) och beskriver det resultat som framkommer genom analys och reflektion. Parallellt studeras skolutvecklingsfältet, vari aktionsforskning placeras och centrala utgångspunkter fördjupas. Formen för denna kurs har utvecklats under flera års tid och har sitt ursprung i en uppdragsutbildning för förskollärare som startade 2004 i Göteborgsområdet. Kursen heter Kvalitetsarbete genom aktionsforskning (PDA107, 7,5 hp) och genomförs fortfarande kontinuerligt i ett flertal kommuner. Kursen har också inspirerat upplägg och innehåll i ett flertal kurser inom lärarprogrammen vid Göteborgs universitet. Från hösten 2014 kommer kursen även att ges på forskarutbildningsnivå.

Vid Högskolan i Halmstad genomförs ett Magisterprogram i Aktionslärande. Programmet är indelat i fyra delkurser och avslutas med ett examensarbete i form en aktionsforskningsstudie i egen praktik. Den röda tråden i programmet innebär att vetenskapliga förmågor samt metoder för utveckling och forskning prövas i handling i varje delkurs. I programmet tillämpas professionellt lärande på tre nivåer: för individer, i grupper och inom skolorganisationer. Den pågående kursen har 20 deltagare från en grundskola som genomför utbildningen inom ramen för ett kollektivt kompetensutvecklingsprojekt. Projektet bygger på ett partnerskap mellan Ängelholms kommun och Högskolan i Halmstad. SvD har skrivit en artikel om arbetet: artikel.

Vid UiT Norges Arktiske Universitet startade 2012 ett nationellt utvecklingsarbete med femårige integrerte lærerutdanninger som retter seg mot alle trinn i skolen. En väsentlig del av utbildningen handlar om aksjonslæring i praksis, då bachelorstudentenes arbeider med FoU i praksis.

 

Snabbval IPS

Kontaktpersoner NNAF

Göteborgs universitet
Anette Olin
E-post

UiT, Norges arktiske universitet
Torbjørn Lund
E-post

Åbo Akademi i Vasa
Gunilla Karlberg-Granlund
E-post

Göteborgs universitet/Jönköping university
Åsa Hirsh
E-post

NTNU, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Ela Sjølie
E-post

Örebro universitet
Ann Öhman
E-post
 

 

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Nordiskt nätverk i aktionsforskning (NNAF), Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen Hus A, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 0000

Fax:
031 - 786 2089

Sidansvarig: Anette Olin|Sidan uppdaterades: 2014-08-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?