Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Publikationer

Nätverkets medlemmar har publicerat sig gemensamt i såväl böcker, tidskrifter som konferensbidrag. Det finns också individuella publikationer som har relevans för nätverkets inriktning.

2015

Rönnerman, K. (2015). The Importance of Generating Middle Leading Through Action Research for Collaborative Learning. Teacher Research: Integrating Action, Observation and Reflection, 8(2), 33-38. Hämtad från http://learninglandscapes.ca/current-issue

Rönnerman, K., Salo, P., Moksnes Furu, E., Lund, T., Olin, A., & Jakhelln, R. (2015). Bringing ideals into dialogue with practices: on the principles and practices of the Nordic Network for Action Research. Educational Action Research. DOI: 10.1080/09650792.2015.1069751 Hämtad från http://dx.doi.org/10.1080/09650792.2015.1069751

Wennergren, A.-C. (2015). Teachers as learners – with a little help from a critical friend Educational Action Research, DOI: 10.1080/09650792.2015.1058170 Hämtad från http://dx.doi.org/10.1080/09650792.2015.1058170

Wennergren, A.-C., & Blossing, U. (2015). Teachers and students together in a professional learning community. Scandinavian Journal of Educational Research, 1-13. doi:10.1080/00313831.2015.1066441 Hämtad från http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00313831.2015.1066441

Kane, E. (2015). ‘What If? As If’, an approach to action research practice: becoming-different in school-age childcare. Educational Action Research, 23(3), 350-365. doi:10.1080/09650792.2015.1009926

2011

Rönnerman, K. & Forsman, L. (2011). Professionell och didaktisk utveckling genom aktionsforskning. I S-E. Hansén & L. Forsman (red.). Allmändidaktik - vetenskap för lärare (s. 377-393). Lund: Studentlitteratur.

Karlberg-Granlund, G. (2011). Att anta utmaningen att arbeta i en liten skola. Ingår i Aspfors, J. & Hansén, S.-E. (Red.) Gruppmentorskap som stöd för lärares professionella utveckling (s. 94–107). Helsingfors: Söderströms förlag.

Karlberg-Granlund, G. (2011). Coping with the threat of closure in a small Finnish village school. Australian Journal of Education, 55 (1) 62–71. (http://research.acer.edu.au/aje/vol55/iss1/7/)

2010

Forsman, L. (2010). On the Changing Role of English Language Education: Promoting Respect for Difference in the Language Classroom. Intercultural Education, 21(6), 505–518.

Forsman, L. (2010). EFL Education in the New Millennium: Focus on the Promotion of Awareness of Difference and Diversity. Scandinavian Journal of Educational Research, 54(5), 501–517.

Karlberg-Granlund, G. (2010). Efterlysning – Har någon observerat en byskola? Ingår i Korpinen, E. (toim.). Eläköön kyläkoulu (s. 10–11). Jyväskylä: PS-kustannus.

Smith, T., Salo, P. & Grootenboer, P. (2010). Staying alive in academia: collective praxis at work. Pedagogy, Culture and Society, 18 (1), 55-66.

Hardy, I. Rönnerman, K. Moksnes Furu, E, Salo, P. & Forsman, L. (2010). Professional development policy and politics across international contexts: from mutuality to measurability. Pedagogy, Culture and Society, 18 (1), 81-92.

2009

Karlberg-Granlund, G. (2009). Att förstå det stora i det lilla. Byskolan som pedagogik, kultur och struktur. Åbo: Åbo Akademis förlag. (doktorsavhandling) Tillgänglig http://oa.doria.fi/handle/10024/43691

Salo, P. (2009). Att våga låta bli att förändra – om ett annorlunda skolforskningsprojekt. Ingår i U. Hedén, R. Jakhelln, E. Svenningsson & T. Tiller (red.) Våga Lära. Aktionslärande i Helsingborgs skolor. (s. 164-175). Helsingborg: Skol- och fritidsförvaltningen,

2008

Forsman, L. (2008). Focus on the Cultural Dimension in the Education of English as a Foreign Language: A Case of Professional and Educational Development. I K. Rönnerman, E. Moksnes Furu, & P. Salo (red.), Nurturing Praxis: Action Research in Partnerships between School and University in a Nordic Light (s. 227–241). Rotterdam: Sense Publishers.

Salo, P. (2008). Decision-making as a struggle and a play - on alternative rationalities in schools as organizations. Educational Management, Administration and Leadership, 36 (4), 495-510.

Eilertsen, T.-V., Gustafson, N. & Salo, P. (2008). Action Research and the Micropolitics in Schools. Educational Action Research, 16 (3), 295-308.

Salo, P. & Johnson, P. (2008). Action research and the paradox of school reform. Lessons from Finland. I K. Rönnerman, E. Furu & P. Salo (Eds.) Nurturing praxis – Action Research in Partnerships Between School and University in a Nordic light. (s. 41-56) .Rotterdam: Sense Publishers,

2007

Salo, P. (2007). Skolans sociala arkitektur. En kvalitativ studie byggd på berättelser och metaforer. Vasa: Åbo Akademi.

Furu, Eli Moksnes. (2007). RAK LÆRERRYGG. Aksjonslæring i skolen. Universitetet i Tromsø.
Rak lærerrygg. Aksjonslæring i skolen

2006

Forsman, L. (2006). Att utveckla medvetenhet om mångfald och respekt för olikhet i engelsk-klassrummet. I U. Tornberg (red.), Mångkulturella aspekter på språkundervisningens kommunikativa praktiker: En konferensrapport (s. 101–111). Rapporter från Pedagogiska institutionen, Örebro universitet, 13.

Forsman, L. (2006). The Cultural Dimension in Focus: Promoting Awareness of Diversity and Respect for Difference in a Finland-Swedish EFL Classroom. Åbo: Åbo Akademi University Press (doktorsavhandling).

 

 

 

 


 

Snabbval IPS

Kontaktpersoner NNAF

Göteborgs universitet
Anette Olin
E-post

UiT, Norges arktiske universitet
Torbjørn Lund
E-post

Åbo Akademi i Vasa
Gunilla Karlberg-Granlund
E-post

Göteborgs universitet/Jönköping university
Åsa Hirsh
E-post

NTNU, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Ela Sjølie
E-post

Örebro universitet
Ann Öhman
E-post
 

 

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Nordiskt nätverk i aktionsforskning (NNAF), Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen Hus A, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 0000

Fax:
031 - 786 2089

Sidansvarig: Anette Olin|Sidan uppdaterades: 2017-09-19
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?