Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Eva Hjörne

Professor

Eva Hjörne
Professor
Akademisk grad: Docent,
eva.hjorne@ped.gu.se
031-786 2474
0709-608990

Rumsnummer: A2 170
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Forskning och undervisning


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070

Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 405 30 Göteborg

Om Eva Hjörne

Eva Hjörne är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon är forskningsledare för PRIS – Platform for Research on Inclusion and School Development vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.

Forskningsintresse
Min forskning handlar främst om elevhälsa, skolsvårigheter och inkluderande pedagogik. Vilka kategorier och förklaringar till barn och ungas svårigheter i skolan introduceras och används av institutionen och dess representanter som resurs för att fatta beslut och lösa problem? Vilka pedagogiska konsekvenser resulterar det i och vad innebär det för barns identitet och livskarriär? Hur kan elevhälsan bidra till en skolmiljö som gynnar lärande, utveckling och hälsa hos alla barn och unga? Vilka trender kan vi se internationellt när det gäller inkludering och en skola för alla?

Undervisningsintresse
Jag undervisar och handleder studenter på grund- påbyggnads- och forskarutbildning inom pedagogik, lärar-, specialpedagog- och speciallärarutbildning, men även i uppdragsutbildningar för elevhälsopersonal och lärare. Mitt undervisningsintresse handlar framförallt om elevhälsa, inkludering, kategoriserings- och marginaliseringsprocesser. 

Samverkansintresse

Jag samverkar med forskare vid andra lärosäten, både nationellt och internationellt, genom forskningsprojekt, nätverk, publikationer, anordnande av konferenser, symposier etc. Jag samverkar även med aktörer utanför akademin genom exempelvis uppdragsforskning, föreläsningar eller i form av externa kurser.  

Nyckelord
Elevhälsa, kategorisering, ADHD, identitetsarbete, mikroetnografi, institutionell komunikation, interaktion, socialisering, inkludering
 

Senaste publikationer

Categorizing learners beyond the classroom
Eva Hjörne, Roger Säljö
S. Wortham, D. Kim & S. May (Eds.). Discourse and Education. Encyclopedia of Language and Education, 3rd Ed., New York, NY, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

The narrative of special education in Sweden: history and trends in policy and practice
Eva Hjörne
S. Riddell (Ed.). Special Education and Globalisation, New York, NY, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Accounting for Migrant Children’s School Problems: Negative Affect, Accountability and Remedial Actions in Pupil Health Team Meetings.
Ann-Carita Evaldsson, Eva Hjörne
Danaswac, conference, Copenhagen, August 14-17, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Educational practices in special classes for diagnosed children – learning to become a participant in regular class
Eva Hjörne
NNDR Conference, Örebro, May 3-­5, 2017, refereegranskad, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

One teacher – one child: Agency of the diagnosed child in a learning context
Eva Hjörne, Roger Säljö
Earli, Tampere, August 29th - September 2nd, refereegranskad , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschool girls as rule breakers: Negotiating moral orders of justice and fairness
Magnus Karlsson, Eva Hjörne, Ann-Carita Evaldsson
Childhood, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Excluding for sake of inclusion: Contrasting narratives in policy and practice in a school for all in Sweden
Eva Hjörne
Scuola Democratica. Learning for democarcy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Conceptions of social justice and citizenship in Scottish and Swedish education systems
Riddell Sheila, Weedon Elisabet, Eva Hjörne
Education, Citizenship and Social Justice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Special education and globalisation: Continuities and contrasts across the developed and developing world
Riddell Sheila, elisabet weedon, Scot Danforth, Linda Graham, Eva Hjörne et al.
Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 77

2017

Categorizing learners beyond the classroom
Eva Hjörne, Roger Säljö
S. Wortham, D. Kim & S. May (Eds.). Discourse and Education. Encyclopedia of Language and Education, 3rd Ed., New York, NY, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

The narrative of special education in Sweden: history and trends in policy and practice
Eva Hjörne
S. Riddell (Ed.). Special Education and Globalisation, New York, NY, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Accounting for Migrant Children’s School Problems: Negative Affect, Accountability and Remedial Actions in Pupil Health Team Meetings.
Ann-Carita Evaldsson, Eva Hjörne
Danaswac, conference, Copenhagen, August 14-17, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Educational practices in special classes for diagnosed children – learning to become a participant in regular class
Eva Hjörne
NNDR Conference, Örebro, May 3-­5, 2017, refereegranskad, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

One teacher – one child: Agency of the diagnosed child in a learning context
Eva Hjörne, Roger Säljö
Earli, Tampere, August 29th - September 2nd, refereegranskad , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschool girls as rule breakers: Negotiating moral orders of justice and fairness
Magnus Karlsson, Eva Hjörne, Ann-Carita Evaldsson
Childhood, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Excluding for sake of inclusion: Contrasting narratives in policy and practice in a school for all in Sweden
Eva Hjörne
Scuola Democratica. Learning for democarcy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Conceptions of social justice and citizenship in Scottish and Swedish education systems
Riddell Sheila, Weedon Elisabet, Eva Hjörne
Education, Citizenship and Social Justice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

Special education and globalisation: Continuities and contrasts across the developed and developing world
Riddell Sheila, elisabet weedon, Scot Danforth, Linda Graham, Eva Hjörne et al.
Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 77

Sidansvarig: Ulrica Lilja|Sidan uppdaterades: 2015-04-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?