Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ilse Hakvoort

Universitetslektor

Ilse Hakvoort
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
ilse.hakvoort@ped.gu.se
031-786 2485

Rumsnummer: A3 324
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Två områden som under längre tid har intresserat mig:. konflikthantering i skolan och barns rättigheter och verkligheter


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
40530 Göteborg
Fax: 031-786 2070

Besöksadress: Västra hamngatan 25 , 40530 Göteborg

Om Ilse Hakvoort

Forskningsområdet som jag forskar inom är Konflikthantering i förskolan och skolan. Jag är intresserat av den typen av konflikter som befinner sig i ett inledande stadium och som ännu inte hunnit eskalera till diskriminering eller våldsamma konflikter; de konflikter som är möjliga att hantera genom förhandling och medling. Centrala frågor är hur konflikt situationer kan omvandlas till lärande situationer; vilka konfliktkunskaper vuxna i förskolan och skolan behöver; vilka föreställningar och strategier stödjer eller hindrar lärande i hantering konflikter.

Pågående forskning: Omvärdera konflikter: En undersökning av lärarens syn på konflikter som är i ett inledande stadium och hur de kan användas för att stärka lärandet. Läs mer om projektet här

Pågående internationella samarbeten:
EduCATe– European nonviolent Conflict management for educators: Advocacy and Training. Läs mer på följande sidan.

LCP – Learning Communities for Peace

Undervisning
Även min undervisning präglas av mitt intresse i konflikthantering i skolan. Jag är inblandad i kurser, kursmoment, uppdragskurser, öppna föreläsningar och studiecirklar som rör konflikthantering i skolan. Dessutom har jag jobbat med Skolverket uppdragskurs Värdegrund och likabehandling i teori och praktik 2012-2014.

I mitt arbete finns ett särskilt intresse för internationalisering, bland annat genom kurser för internationella studenter så som Children’s rights and realities och Conflicts and conflictresolution in preschools and schools.

Sedan är jag Internationell koordinator vid Utbildningsvetenskapliga fakultetet (bland annat finns jag på ISOP)
 

Nyckelord
konflikthantering i skolan, barns rättigheter, fredsutbildning, fredsbegrepp, internationalisering

Senaste publikationer

Swedish teachers’ understanding of emerging conflicts in their classroom
Ilse Hakvoort, Kristoffer Larsson, Agneta Lundström
NERA 45th Congress, 23-25 March 2017, Copenhagen, Danmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Primary school teachers’ understanding of emerging conflicts
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström, Kristoffer Larsson, Åke Ingerman
Different horizons: setting directions for phenomenographic research, EARLI Special Interest Group 9, Phenomenography and Variation Theory, Gothenburg 24-26 Aug, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Conflict Resolution in the Swedish Teacher Education: What has happened since 2011?
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström
NERA 44th Congress, 9-11 March 2016, Helsinki, Finland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Konflikthantering i professionellt lärarskap - 3 uppl
Ilse Hakvoort, Birgitta Friberg
Malmö, Gleerups, Samlingsverk 2015
Samlingsverk

Professor Ed Cairns: A personal and professional biography.
Mícheál D Roe, Martyn Barrett, Daniel Bar-tal, Diane Bretherton, Andrew Dawes et al.
Peace and Conflict: The Journal of Peace Psychology, Artikel i övriga tidskrifter 2014
Artikel i övriga tidskrifter

Studies on emerging and escalated conflicts – a complementary and sustainable initiative
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström
NERA 42nd Congress, March 5-7 2014, Lillehammer, Norway, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Beyond Rhetoric: What Practicing Teachers Need to Make Democratic Conflict Handling a Reality in their Classrooms
Ilse Hakvoort, Elizabeth Olsson
Peace and Justice Studies Association Annual Conference 17-19 Oct, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Livskunskap i lärarutbildningen
Ilse Hakvoort
Utas Carlsson, K., Nordén, C, & Servéus, V. (Eds) Livskunskap för livskvalitet. Fler perspektiv på en viktig samhällsfråga. , Stockholm, Nomen Förlag, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 31

2017

Swedish teachers’ understanding of emerging conflicts in their classroom
Ilse Hakvoort, Kristoffer Larsson, Agneta Lundström
NERA 45th Congress, 23-25 March 2017, Copenhagen, Danmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Primary school teachers’ understanding of emerging conflicts
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström, Kristoffer Larsson, Åke Ingerman
Different horizons: setting directions for phenomenographic research, EARLI Special Interest Group 9, Phenomenography and Variation Theory, Gothenburg 24-26 Aug, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Conflict Resolution in the Swedish Teacher Education: What has happened since 2011?
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström
NERA 44th Congress, 9-11 March 2016, Helsinki, Finland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Konflikthantering i professionellt lärarskap - 3 uppl
Ilse Hakvoort, Birgitta Friberg
Malmö, Gleerups, Samlingsverk 2015
Samlingsverk

2014

Professor Ed Cairns: A personal and professional biography.
Mícheál D Roe, Martyn Barrett, Daniel Bar-tal, Diane Bretherton, Andrew Dawes et al.
Peace and Conflict: The Journal of Peace Psychology, Artikel i övriga tidskrifter 2014
Artikel i övriga tidskrifter

Studies on emerging and escalated conflicts – a complementary and sustainable initiative
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström
NERA 42nd Congress, March 5-7 2014, Lillehammer, Norway, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2013

Beyond Rhetoric: What Practicing Teachers Need to Make Democratic Conflict Handling a Reality in their Classrooms
Ilse Hakvoort, Elizabeth Olsson
Peace and Justice Studies Association Annual Conference 17-19 Oct, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Livskunskap i lärarutbildningen
Ilse Hakvoort
Utas Carlsson, K., Nordén, C, & Servéus, V. (Eds) Livskunskap för livskvalitet. Fler perspektiv på en viktig samhällsfråga. , Stockholm, Nomen Förlag, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 31

Sidansvarig: Ulrica Lilja|Sidan uppdaterades: 2015-04-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?