Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Klas Andersson

Universitetslektor

Klas Andersson
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
klas.andersson@gu.se
031-786 2144

Rumsnummer: C428
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
40530 Göteborg
Fax: 031-786 2070

Besöksadress: Västra hamngatan 25 , 40530 Göteborg

Om Klas Andersson

Forskningsintressen

Mitt ena forskningsintresse rör skolutveckling och framför allt hur skolorganisation påverkar elevers resultatutveckling. Inom ramen för detta intresse arbetar jag tillsammans med Maria Jarl och Ulf Blossing i VR-projektet: Att organisera skolframgång (2012-2016). Mitt andra forskningsintresse handlar om hur skolan, och speciellt den samhällskunskapsundervisning som bedrivs i skolan, påverkar medborgarkompetensen bland unga medborgare. Tillsammans med tre statsvetare driver jag VR-projektet: Hur påverkar reformer av samhällskunskap ungas medborgarkompetens? (2015-2017) Jag har en bakgrund som gymnasielärare i samhällskunskap.

 

Undervisningsintressen

Jag undervisar inom den utbildningsvetenskapliga kärnan på lärarprogrammen samt inom verksamhetsförlagd utbildning.

Senaste publikationer

Effectiveness of short-term knowledge communication on Baltic Sea marine genetic biodiversity to public managers
Carina Lundmark, Klas Andersson, Annica Sundström, Linda Laikre
Regional Environmental Change, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Support structures aiming to improve novice principals' work situation and pedagogical leadership - the case of Sweden
Mette Liljenberg, Klas Andersson
30 th ICSEI International Congress for School Effectiveness and Improvement, Ottawa 7-10 Jan 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Role of Institutional Elements in Organizing for School Success
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Paper presented at 2016 AERA Annual Meeting, Washington DC, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Organizing for school success – An institutional perspective on organizing leadership, teacher work and teaching in successful and failing schools. Symposium: Layers of practice creating conditions for effective learning
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Paper presented at the ICSEI Conference 2016, Glasgow, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Deliberative Teaching: Effects on Students’ Democratic Virtues
Klas Andersson
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Starting the democratic process of sustainable development? Effects of Education for Sustainable Development (ESD) on Pre service Teachers views on teaching about Sustainable Development
Klas Andersson
The 8th World Environmental Education Congress (WEEC), Gothenburg, Jun 29 - Jul 2 2015 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Organizing for school sucess - results from a process oriented comparative case study
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Abstract book NERA Conference 4-6 March 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 17

2017

Effectiveness of short-term knowledge communication on Baltic Sea marine genetic biodiversity to public managers
Carina Lundmark, Klas Andersson, Annica Sundström, Linda Laikre
Regional Environmental Change, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Support structures aiming to improve novice principals' work situation and pedagogical leadership - the case of Sweden
Mette Liljenberg, Klas Andersson
30 th ICSEI International Congress for School Effectiveness and Improvement, Ottawa 7-10 Jan 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

The Role of Institutional Elements in Organizing for School Success
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Paper presented at 2016 AERA Annual Meeting, Washington DC, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Organizing for school success – An institutional perspective on organizing leadership, teacher work and teaching in successful and failing schools. Symposium: Layers of practice creating conditions for effective learning
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Paper presented at the ICSEI Conference 2016, Glasgow, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Deliberative Teaching: Effects on Students’ Democratic Virtues
Klas Andersson
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Starting the democratic process of sustainable development? Effects of Education for Sustainable Development (ESD) on Pre service Teachers views on teaching about Sustainable Development
Klas Andersson
The 8th World Environmental Education Congress (WEEC), Gothenburg, Jun 29 - Jul 2 2015 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Organizing for school sucess - results from a process oriented comparative case study
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Abstract book NERA Conference 4-6 March 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 17

Sidansvarig: Ulrica Lilja|Sidan uppdaterades: 2015-04-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?