Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Klas Andersson

Universitetslektor

Klas Andersson
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
klas.andersson@gu.se
031-786 2144

Rumsnummer: C428
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070

Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 405 30 Göteborg

Om Klas Andersson

Forskningsintressen

Mitt ena forskningsintresse rör skolutveckling och framför allt hur skolorganisation påverkar elevers resultatutveckling. Inom ramen för detta intresse arbetar jag tillsammans med Maria Jarl och Ulf Blossing i VR-projektet: Att organisera skolframgång (2012-2016). Mitt andra forskningsintresse handlar om hur skolan, och speciellt den samhällskunskapsundervisning som bedrivs i skolan, påverkar medborgarkompetensen bland unga medborgare. Tillsammans med tre statsvetare driver jag VR-projektet: Hur påverkar reformer av samhällskunskap ungas medborgarkompetens? (2015-2017) Jag har en bakgrund som gymnasielärare i samhällskunskap.

 

Undervisningsintressen

Jag undervisar inom den utbildningsvetenskapliga kärnan på lärarprogrammen samt inom verksamhetsförlagd utbildning.

Senaste publikationer

Därför lyckas vissa skolor bättre
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Lärorik. Tidskrift för pedagogisk utveckling inom förskola och skola. Linköpings kommun, Övrigt 2017
Övrigt

Inflytande för lärande. Ett enkätinstrument för att kartlägga elevers inflytande och delaktighet i undervisningen
Klas Andersson, Ulf Blossing, Juan Guray, Johanna Jormfeldt, Agneta Udin
Stockholm, Information Tools Scandinavia AB, Rapport 2017
Rapport

Effectiveness of short-term knowledge communication on Baltic Sea marine genetic biodiversity to public managers
Carina Lundmark, Klas Andersson, Annica Sundström, Linda Laikre
Regional Environmental Change, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Support structures aiming to improve novice principals' work situation and pedagogical leadership - the case of Sweden
Mette Liljenberg, Klas Andersson
30 th ICSEI International Congress for School Effectiveness and Improvement, Ottawa 7-10 Jan 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Role of Institutional Elements in Organizing for School Success
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Paper presented at 2016 AERA Annual Meeting, Washington DC, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Organizing for school success – An institutional perspective on organizing leadership, teacher work and teaching in successful and failing schools. Symposium: Layers of practice creating conditions for effective learning
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Paper presented at the ICSEI Conference 2016, Glasgow, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 20

2017

Därför lyckas vissa skolor bättre
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Lärorik. Tidskrift för pedagogisk utveckling inom förskola och skola. Linköpings kommun, Övrigt 2017
Övrigt

Inflytande för lärande. Ett enkätinstrument för att kartlägga elevers inflytande och delaktighet i undervisningen
Klas Andersson, Ulf Blossing, Juan Guray, Johanna Jormfeldt, Agneta Udin
Stockholm, Information Tools Scandinavia AB, Rapport 2017
Rapport

Effectiveness of short-term knowledge communication on Baltic Sea marine genetic biodiversity to public managers
Carina Lundmark, Klas Andersson, Annica Sundström, Linda Laikre
Regional Environmental Change, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Support structures aiming to improve novice principals' work situation and pedagogical leadership - the case of Sweden
Mette Liljenberg, Klas Andersson
30 th ICSEI International Congress for School Effectiveness and Improvement, Ottawa 7-10 Jan 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

The Role of Institutional Elements in Organizing for School Success
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Paper presented at 2016 AERA Annual Meeting, Washington DC, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Organizing for school success – An institutional perspective on organizing leadership, teacher work and teaching in successful and failing schools. Symposium: Layers of practice creating conditions for effective learning
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Paper presented at the ICSEI Conference 2016, Glasgow, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 20

Sidansvarig: Ulrica Lilja|Sidan uppdaterades: 2015-04-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?