Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ingela Andersson

Universitetsadj

Ingela Andersson
Universitetsadj
ingela.andersson@gu.se
031-786 2488

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070

Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 405 30 Göteborg

Om Ingela Andersson

Jag är sedan höstterminen 2011 en av fem doktorander i den nationella forskarskolan i yrkesdidaktik. Innan dess arbetade jag som lärare i engelska och i yrkesämnen på gymnasiet, samt som arbetsledare i hotell- och restaurangbranschen. Min utbildningsbakgrund omfattar förutom lärarexamen, en restaurangchefsexamen och en kandidatexamen med huvudämnet yrkespedagogik (240 HP). 

Mitt forskningsintresse handlar om hur yrkesutbildning organiseras. Jag är särskilt intresserad av pedagogiska innovationer i yrkesutbildning och arbetsliv. Avhandlingen handlar om gymnasieskolans expansion och hur den pedagogiska praktiken förändras när lärlingsutbildning införs som en väg till gymnasieexamen.

Avhandlingen syftar till att förklara hur nya utbildningsvägar och en förändrad yrkespedagogisk praktik tar form i mötet mellan skola och arbetsliv. I avhandlingen utforskar jag den nya gymnasiala lärlingsformen i tre sammanhang; 1) i det utbildningspolitiska, 2) i skolans organisation, samt 3) i yrkeslärares och elevers dagliga arbete. Jag gör analyser av politiska texter som producerats i samband med reformen. Texterna omfattas av statliga utredningar, samt remissvar från olika organisationer som till exempel LO och Svenskt Näringsliv. Jag gör också fältstudier på tre skolor där jag följer eleverna. Jag samtalar med elever, skolledare, lärlingskoordinatorer, lärare och handledare på arbetsplatser. Ute på dessa skolor har bland annat besök på arbetsplatser framträtt som något nytt och nödvändigt för lärlingsutbildningen. Besöken och utbildning på arbetsplatser påverkar hur skolans arbete kan organiseras. Elever, yrkeslärare och handledare får arbeta på nya sätt i utbildningsverksamheten. För att förklara och förstå hur den förändrade pedagogiska praktiken växer fram använder jag Engeströms verksamhetsteoretiska modell med interagerande verksamhetssystem. De analytiska begreppen är verksamhetssystem, motsättningar, gränsöverskridande handlingar, mänskliga och materiella resurser (verktyg), objektskonstruktion.

Jag har föreläst, under 2014 och 2015, på Lärlingscentrums (Skolverkets) konferenser runt om i Sverige på temat Gymnasial lärlingsutbildning: forskning och praktik

 

 

Senaste publikationer

Operating between Rationalities: How Swedish Vocational Teachers and Workplace Tutors Negotiate and Create Students' Training Schemes
Ingela Andersson
Crossing Boundaries in Vocational Education and Training: Innovative Concepts for the 21st Century. Eds. Michael Gessler and Larissa Freund. 2-4 sept 2015 Bremen. Conference Proceedings. , Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

Formation of Apprenticeships in the Swedish Education System: Different Stakeholder Perspectives
Ingela Andersson, Gun-Britt Wärvik, Per-Olof Thång
International Journal for Research in Vocational Education and Training, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Gymnasial lärlingsutbildning: I spänningsfältet mellan politiska intentioner och arbetslivets krav
Ingela Andersson
Forskning med yrkesutbildning i fokus. Doktorandkonferens Stockholm dec 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preconditions For Apprenticeship in the Swedish Upper Secondary School – Exploring Tensions Between Educational Policy and Stakeholders Responses
Ingela Andersson, Gun-Britt Wärvik
At the symposium Early Career Researchers - Swedish PhD Programmes in Vocational Pedagogy, ECER Porto Sept 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Skolbaserad gymnasial lärlingsutbildning . Delanalys av hur utbildningsformen formuleras och kontextualiseras i samtida policy och styrdokument. NORDYRK Juni 2013
Ingela Andersson
NORDYRK Juni 2013 Karlstads Universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 5 av 5

2015

Operating between Rationalities: How Swedish Vocational Teachers and Workplace Tutors Negotiate and Create Students' Training Schemes
Ingela Andersson
Crossing Boundaries in Vocational Education and Training: Innovative Concepts for the 21st Century. Eds. Michael Gessler and Larissa Freund. 2-4 sept 2015 Bremen. Conference Proceedings. , Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

Formation of Apprenticeships in the Swedish Education System: Different Stakeholder Perspectives
Ingela Andersson, Gun-Britt Wärvik, Per-Olof Thång
International Journal for Research in Vocational Education and Training, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2014

Gymnasial lärlingsutbildning: I spänningsfältet mellan politiska intentioner och arbetslivets krav
Ingela Andersson
Forskning med yrkesutbildning i fokus. Doktorandkonferens Stockholm dec 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preconditions For Apprenticeship in the Swedish Upper Secondary School – Exploring Tensions Between Educational Policy and Stakeholders Responses
Ingela Andersson, Gun-Britt Wärvik
At the symposium Early Career Researchers - Swedish PhD Programmes in Vocational Pedagogy, ECER Porto Sept 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2013

Skolbaserad gymnasial lärlingsutbildning . Delanalys av hur utbildningsformen formuleras och kontextualiseras i samtida policy och styrdokument. NORDYRK Juni 2013
Ingela Andersson
NORDYRK Juni 2013 Karlstads Universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 5 av 5

Sidansvarig: Ulrica Lilja|Sidan uppdaterades: 2015-04-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?