Till startsida
Webbkarta

RIPS: Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

RIPS är en digital skriftserie, startad 2011, som ges ut av Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet och publiceras som Open-Access via GUPEA (Göteborgs universitets publikationer – Elektroniskt arkiv).

Redaktion

Girma Berhanu (FD, Professor)
Monica Reichenberg (FD, Professor)

Rapporter - ladda ner pdf-filer

Nr 1. Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur? Rektorers hantering av policyfrågor kring stödet i kommunala och fristående skolor

Joanna Giota & Ingemar Emanuelsson (2011)
ISBN: 978-91-86857-00-4

http://hdl.handle.net/2077/24569
 

Nr 2. Barnskötare blir förskollärare: Enkätjämförelse med en reguljär förskollärarutbildning

Rolf Lander (2012)
ISBN: 978-91-86857-05-9

http://hdl.handle.net/2077/29259
 

Nr 3. Klinisk träning - kritik och möjligheter: En explorativ studie av KTC vid Sahlgrenska Akademien

Rolf Lander & Ingrid Toshach-Gustafsson (2012)
ISBN: 978-91-86857-06-6

http://hdl.handle.net/2077/29260
 

Nr 4. Resan till Bulgarien. En berättelse om ett internationellt utbildningsutbyte, dess organisering och förmågor som frigörs

Henning Loeb, Ingrid (2012)
ISBN: 978-91-86857-07-3

http://hdl.handle.net/2077/31791
 

Nr 5. Processledare för skolutveckling. Uppföljning av införandet av processledare i ett verksamhetsområde i Helsingborg

Anette Olin, Rolf Lander, Ulf Blossing, Jaana Nehez & Lisbeth Gyllander (2014)
978-91-86857-08-0 (pdf)
978-91-86857-09-7 (print-on-demand)

http://hdl.handle.net/2077/35663
 

Nr 6. Utbildning i svenska för invandrare på ett lärcenter.
En utvärdering av verksamheten

Monica Reichenberg (2015)
ISBN: 978-91-86857-10-3 (pdf)

http://hdl.handle.net/2077/39188

 

Nr 7. Effekter av intensivundervisning i matematik.
Utvärdering av ett pilotprojekt med personlig tränare i matematik för elever i behov av särskilt stöd

Åse Hansson (2015)
ISBN: 978-91-86857-11-0 (pdf)

http://hdl.handle.net/2077/39316 
 

Nr 8. Långsiktigt hållbar vuxenutbildning i Västra Götaland

Per-Olof Thång och Kerstin Littke (2015)
ISBN: 978-91-86857-12-7 (pdf)

http://hdl.handle.net/2077/40552
 

Nr 9. Skola, lärare, samhälle - Vänbok till Sverker Lindblad

Redaktörer: Gun-Britt Wärvik, Caroline Runesdotter,
Eva Forsberg, Biörn Hasselgren & Fritjof Sahlström (2016)

ISBN 978-91-86857-13-4 (pdf)
ISBN 978-91-86857-15-8 (tryckt)

http://hdl.handle.net/2077/44282
 

Nr 10. Matchning mellan lärares utbildning och befattning i grundskolan: Utveckling och tillämpning av en modell för differentierad klassifikation av lärarkompetens i Lärarregistret

Åse Hansson och Jan-Eric Gustafsson (2016)
ISBN: 978-91-86857-14-1 (pdf)

http://hdl.handle.net/2077/44501
 

Nr 11. Fångad av praktiken: skolutveckling genom partnerskap. En rapport från det nordiska nätverket i aktionsforskning

Redaktörer: Karin Rönnerman, Anette Olin, Eli Moksnes Furu,
Ann-Christine Wennergren (2016)

ISBN 978-91-86857-17-2 (tryckt)
ISBN 978-91-86857-16-5 (pdf)

https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/46268
 

Snabbval IPS

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus A, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Fax:
031-786 2070

Sidansvarig: Ulrica Lilja|Sidan uppdaterades: 2016-10-10
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?