Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Språk och ämnesintegrering i den svenska skolan - CLISS

CLISS: Content and Language Integration in Swedish Schools

Huvudsyftet med CLISS-projektet är att undersöka vilken roll undervisningsspråket spelar för utvecklingen av elevers skriftliga, akademiska förmåga i svenska och engelska. Deltagare i studien är elever på gymnasienivå, dels i klasser som undervisas huvudsakligen på svenska och dels i klasser där engelska helt eller delvis används som undervisningspråk.

Om projektet

Projektet, som är av longitudinell karaktär, avser att belysa språk- och ämnesintegrerad (SPRINT) undervisning ur olika perspektiv. Grundtanken med SPRINT är att främja inlärandet av främmande språk genom att kombinera ämnes- och språkstudier genom att ett annat språk än elevernas modersmål används som undervisningsspråk. SPRINT är relativt utbrett i svenska skolor, men de vetenskapliga analyserna är begränsade. Utgångspunkten för vår studie är att det är angeläget att fokusera skolans ”akademiska” språkbruk som på många sätt avviker från det som präglar muntlig vardaglig kommunikation.

Våra forskningsfrågor är följande, där jämförelser mellan SPRINT och icke-SPRINT står i fokus:

  • Hur utvecklas produktiva och receptiva färdigheter i skolrelaterat, akademiskt skriftspråk på svenska och engelska?
  • Hur väl behärskas ämnesspecifika begrepp och termer i historia respektive biologi på svenska och engelska?
  • I vad mån finns det skillnader mellan elever med svenska som modersmål och elever med annat modersmål?
  • I vad mån finns det genusskillnader?

Eftersom SPRINT är en utbredd undervisningsform i många länder är vi angelägna om att se våra resultat i ett internationellt perspektiv.

Vi kommer att följa gymnasieelever i SPRINT- och icke-SPRINT-klasser under deras skoltid, samla in elevproducerade texter och genomföra ämnesfokuserade test. Materialet kommer att analyseras mot bakgrund av klassrumsobservationer samt elev- och lärarenkäter.

Forskningsmiljö

LBS – Lärande och Bedömning i Språk

Finansiär

Vetenskapsrådet, projektnummer: 721-2010-5376

Projektomfattning

2011-2014

Snabbval IPS

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus A, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Fax:
031-786 2070

Sidansvarig: Ulrica Lilja|Sidan uppdaterades: 2015-08-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?