Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Studievecka gav ökad insikt om inkluderingens betydelse

Nyhet: 2016-12-08

Elva blivande specialpedagoger och speciallärare deltog under en intensiv International Study Week i tyska Siegen i november.
Det blev en vecka som vidgade insikten om betydelsen av inkludering och människors lika värde och också en insikt om att svenskt elevhälsoarbete står sig väl i en internationell jämförelse.


Studieveckan ”Inclusion and Diversity” organiserades som en del av internationaliseringsarbetet vid Universität Siegen. Att just studenter från Göteborgs universitet deltog har bland annat sin bakgrund i att Thomas Barow, universitetslektor vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, och som var med på resan, tidigare hade en tjänst vid universitetet i Siegen.
– Studieveckan passar perfekt in i institutionens strävan efter ökad internationalisering Vi lyckades integrera studieveckan i kursen ”Specialpedagogik – Vetenskapsteori och metod” på femte terminen för specialpedagog- och speciallärarprogrammen. Deltagandet var dock frivilligt, säger Thomas Barow.

Hantera mångfald

De svenska studenterna höll en gemensam workshop med studenter från Kanada och Tyskland, där de bland annat presenterade det svenska skolsystemet och hur Sverige hanterar mångfald i utbildningsväsendet. Därutöver föreläste forskare från hela världen inom ramen för temat och det blev även tid för besök på två skolor.
Sara Karlsson, som vid sidan av studierna är lärare på en särskola i Tibro kommun, var en av de elva som reste till Siegen:
– Jag fick förståelse för vilka synsätt och processer som styr tankar kring inkludering och mångfald, till exempel hur definitionen av vem som har funktionsnedsättning påverkar hur man på en samhällelig nivå sätter in insatser. I Ghana till exempel fokuseras tillgänglighet utifrån fysisk förmåga, medan vi i norra Europa reflekterar kring tillgänglighet utifrån även andra faktorer såsom kognitiva förmågor, säger hon.

Henrik Gustavsson, lärare på Ingrid Segerstedts gymnasium i Goteborg, upplever att inkluderingstänkandet är mycket mer levande och förankrat i hans sätt att tänka nu, efter resan.
– Resan gav jättemycket, som en förståelse för hur andra länder ser på inkludering. Dessutom skapades kontakter som vi hoppas kunna upprätthålla. Jag själv fick en djupare förståelse för inkludering. Veckan fick mig att inse att det är inte bara vi här på min lilla skola som tänker så. Det gör även kollegor i exempelvis Kanada, Ghana och Brasilien fick jag erfara.
Karin Lüning är vid sidan av studierna lärare på Särö skola i Kungsbacka. Hon tycker att det var slående att företrädare för så många länder ser Sverige som ett föregångsland vad gäller elevhälsoarbetet i skolorna.
– Vi har ett väl fungerande elevhälsoarbete på våra skolor i Sverige, det kan dock utvecklas. Samhället är hela tiden under utveckling och skolan måste hänga med. Vi arbetar dock olika i våra kommuner, stadsdelar och förvaltningar. Skolor och elever ges olika möjligheter till utveckling, och därmed har vi ingen likvärdig skola i Sverige, säger hon.
Det senare instämmer Sara Karlsson i:
– Min känsla är stolthet över tillgängligheten i vårt svenska samhälle, samtidigt som jag inser att vi har lång väg kvar innan vi når en skola för alla! Även vi i Sverige delar upp elever, bland annat genom att vi faktiskt har olika läroplaner för särskola och grundskola. Trots att vi ska följa Salamancadeklarationen som klart motsätter sig segregation i skolan! I styrdokumenten ska vi ge alla elever det stöd de behöver, inom ramen för den ordinarie undervisningen, men vi är inte riktigt där ännu.

Nya skolsamarbeten

Thomas Barow ser tillbaka på en lyckad studievecka:
– Det fanns många föredrag, presentationer och diskussioner som ledde till att studenterna fick vidga sina perspektiv. Dessutom fick alla studenter ett antal nya kontakter som förhoppningsvis kan leda till nya skolsamarbeten mellan Sverige och Tyskland, men även med de övriga länderna som deltog i Siegen, säger han.

Finansieringen av studenternas resa till Siegen löstes genom olika delar: delfinansiering av Universität Siegen, Erasmusmedel från Göteborgs universitet samt tack vare att åtta av elva studenter fick medel från Adelbertska Stipendiestiftelsen.

AV:

Artikeln publicerades först på: uf.gu.se

Snabbval IPS

Kontaktinformation

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus A, Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 00 00 (vxl)

Fax:
031-786 2070

Sidansvarig: Torsten Arpi|Sidan uppdaterades: 2011-03-07
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?